Ακολουθεί το ψήφισμα:

Συγκεντρωθήκαμε σήμερα Δευτέρα, 13 Ιουλίου 2020, στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, εκφράζοντας το αίτημα προς το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων για την απόσυρση της  υπουργικής  απόφασης με την οποία καταργούνται τα καλλιτεχνικά μαθήματα στο Λύκειο και τη θεσμοθέτηση των μαθημάτων τέχνης σε δίωρα με εργαστηριακό χαρακτήρα, ως ελάχιστου χρόνου αφιερωμένου στην Τέχνη για όλες τις τάξεις σε όλες τις βαθμίδες. 

Δεκάδες φορείς (εκπαιδευτικοί, καλλιτεχνικοί, επαγγελματικοί) εξέφρασαν την αντίθεσή τους στην ατυχή πρόσφατη απόφαση του Υπουργείου να εξαλείψει τα τελευταία από τα σχετιζόμενα με την τέχνη προσφερόμενα μαθήματα όπως εικαστικά, το ελεύθερο και το γραμμικό σχέδιο (που είναι πανελλαδικά εξεταζόμενα), η Ιστορία Τέχνης αλλά και τα άλλα μαθήματα όπως η Μουσική και το Θέατρο που εξοβελίστηκαν από το δημόσιο σχολείο στο Λύκειο. 

Η απόφαση αυτή του Υπουργείου Παιδείας βάζει εμπόδια στη μόρφωση των μαθητών, όπου για να σπουδάσουν σε σχετικές με την τέχνη σχολές, θα οδηγούνται αναγκαστικά στα φροντιστήρια και την ιδιωτική παιδεία.

Για όλους αποτελεί απόλυτη πολιτιστική και κοινωνική αναγκαιότητα η καθιέρωση των Τεχνών ως βασικού Πυλώνα της ελληνικής εκπαίδευσης, παράλληλα με τις Επιστήμες. Ο ρόλος της Τέχνης είναι καθοριστικός σε μια σύγχρονη κοινωνία σε κάθε επίπεδο και οι μαθητές/τριες έχουν ανάγκη να διδαχθούν και να βιώσουν τη σημασία και τις δυνατότητές της.

Η απόφαση του Υπουργείου να εξαλείψει τα τελευταία από τα προσφερόμενα μαθήματα είχε ως επακόλουθο τον εξοβελισμό της Τέχνης από το Λύκειο και οδήγησε σε καθολική συσπείρωση εναντίωσης.

Με ψηφίσματα του συνόλου των συλλογικών φορέων Τέχνης επιστημονικών και επαγγελματικών, όλων ανά την επικράτεια, των Πανεπιστημιακών Σχολών Καλών Τεχνών, των Σχολών Αρχιτεκτονικής, Γραφιστικής και Διακόσμησης, Βιομηχανικού σχεδίου, Θεατρικών, Μουσικών, Δραματικών και Κινηματογραφικών Σχολών, της Ομοσπονδίας Γονέων Ελλάδας, αλλά και καταξιωμένων προσωπικοτήτων στη δημόσια σφαίρα, καταδικάστηκε η απόφαση.

Δημιουργήθηκε όμως ταυτόχρονα για πρώτη φορά ένας ουσιαστικός διάλογος μεταξύ μας. Ο δια-καλλιτεχνικός, διεπιστημονικός και δια-ιδρυματικός, ως προς τα ΑΕΙ, διάλογος επιβεβαίωσε ότι μόνο ένας συνολικός σχεδιασμός της Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης και της Αισθητικής Αγωγής θα οδηγήσει σε ουσιαστικά αποτελέσματα.

Η κρατική εκπαιδευτική πολιτική ως προς την Τέχνη οφείλει να θεσμοθετήσει τον απαραίτητο χρόνο εργαστηριακής καλλιτεχνικής εκπαίδευσης για κάθε βαθμίδα από την πρώτη σχολική έως και το Λύκειο, στον οποίο οι μαθητές/τριες θα λαμβάνουν Παιδεία Τέχνης διαβαθμισμένα μέχρι την ενηλικίωσή τους. Παράλληλα να έχουν τη δυνατότητα οι μαθητές, εφ’ όσον το επιθυμούν να επιλέγουν επιπλέον ώρες για την προετοιμασία τους στις Ανώτερες και Ανώτατες σπουδές.

Για την υλοποίηση αυτού του σχεδιασμού υπάρχουν εκατοντάδες απόφοιτοι των Σχολών που έχουν την κατάρτιση και τη γνώση, κυρίως όμως το καλλιτεχνικό και εκπαιδευτικό υπόβαθρο για να τον υλοποιήσουν και οι οποίοι συνυπογράφουν το Ψήφισμα προς το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων και τον πρωθυπουργό. 

Διεκδικούμε:

  • Την άμεση ανάκληση της Υπουργικής Απόφασης για κατάργηση του μαθήματος Ελεύθερου και Γραμμικού Σχεδίου και την επαναφορά των μαθημάτων Τέχνης που καταργήθηκαν από το Λύκειο.
  • Τη σύσταση Επιτροπής Σχεδιασμού Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης στην οποία θα συμμετέχουν, μαζί με το ΙΕΠ, εκπρόσωποι των καλλιτεχνών εκπαιδευτικών, ακαδημαϊκών και επαγγελματικών φορέων τέχνης.
  • Να οριστεί ο Σεπτέμβριος του 2020 ως χρονικό ορόσημο της καθιέρωσης του Δίωρου της Τέχνης σε όλες τις τάξεις του Λυκείου και να υπάρξει η αντίστοιχη προετοιμασία ώστε να υλοποιηθεί αυτός ο στόχος το Σχολικό έτος 2020-21.

Η Τέχνη αποτελεί δομικό στοιχείο κάθε Πολιτισμού και η ουσιαστική διδασκαλία της Τέχνης είναι βασική υποχρέωση της Πολιτείας. Καλούμε το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων να ανταποκριθεί στο ρόλο του, στα αιτήματά μας, κυρίως όμως στις εκπαιδευτικές ανάγκες των χιλιάδων μαθητών/τριων που στερούνται μέχρι τώρα την καλλιτεχνική εκπαίδευση· την εκπαίδευση που θα ανατροφοδοτήσει με δημιουργικό τρόπο συνολικά την προσωπικότητά τους.