ΟΛΜΕ / Αξιολόγηση με αδιαφάνεια και συγκεντρωτισμό εξουσιών

Τα ακανθώδη ζητήματα της αξιολόγησης περιγράφει στην ΑΥΓΗ το μέλος του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ Στέλλα Μανουσογιωργάκη

«Θύελλα» αντιδράσεων έχει ξεσηκώσει το επικείμενο νομοσχέδιο για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και οι εξαγγελίες της υπουργού Παιδείας για τις αλλαγές που θα ισχύσουν στα σχολεία από τον Σεπτέμβριο.

Στο 2% οι εγγραφές στα πρότυπα

«Μπορεί η υπουργός Παιδείας να βγαίνει και να πανηγυρίζει για τις 13.000 αιτήσεις που έγιναν για τα πρότυπα σχολεία ισχυριζόμενη ότι ο κόσμος και η κοινωνία τα αγκάλιασε, ωστόσο απέκρυψε το γεγονός ότι οι μαθητές της Δευτεροβάθμιας είναι 650.000. Αυτό σημαίνει ότι μόλις το 2% των μαθητών γράφτηκε στα σχολεία αυτά, ενώ 98% γύρισε την πλάτη στον θεσμό των προτύπων και την κατ’ επίφαση αριστεία», λέει στην ΑΥΓΗ η Στέλλα Μανουσογιωργάκη, μέλος του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ. «Και η πλειοψηφία από αυτό το 2% έκανε αίτηση ακριβώς επειδή πρόκειται για σχολεία της γειτονιάς τους».

Διευθυντές με υπερεξουσίες

Αναφορικά με την αξιολόγηση, τα μέλη της ΟΛΜΕ έχουν ξεκαθαρίσει ότι περιμένουν πρώτα να δουν τις ανακοινώσεις της υπουργού Παιδείας επί των διατάξεων του νομοσχεδίου. Ωστόσο, «η πρώτη εικόνα που έχουμε από το νομοσχέδιο είναι ότι η αξιολόγηση και η αυτονομία κάνει τον διευθυντή ‘μάνατζερ’ με υπερεξουσίες, αποδυναμώνοντας το μέχρι τώρα ανώτατο όργανο, δηλαδή τον Σύλλογο Διδασκόντων, όπου οι εκπαιδευτικοί αποφάσιζαν από κοινού για τα ζητήματα του σχολείου», επισημαίνει η ίδια. Πλέον, ο διευθυντής θα επιλέγει εκείνους που θα βρίσκονται σε θέσεις ευθύνης, όπως π.χ. τον μέντορα και τον ενδοσχολικό συντονιστή, με αδιαφανή κριτήρια. «Με αυτή τη διαδικασία δεν θα υπάρχει καμία αξιοκρατία, γιατί ο διευθυντής μπορεί να παραμερίζει όποιον αργότερα ενδέχεται να διεκδικήσει τη θέση του».

Αξιολόγηση και κομματικό κράτος

Σύμφωνα με όσα λέει η Σ. Μανουσογιωργάκη, «είμαστε αντίθετοι με την αξιολόγηση και όχι λόγω ιδεοληψιών, όπως ισχυρίζεται η κ. Κεραμέως, αλλά γιατί γνωρίζουμε πως όπου εφαρμόστηκε στον κόσμο, έφερε πολύ αρνητικά αποτελέσματα για τους εκπαιδευτικούς και το εκπαιδευτικό σύστημα». Επιπλέον, αυτό που προβληματίζει τις εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες, είναι οι όροι με τους οποίους θα γίνεται η αξιολόγηση, καθώς δεν πρόκειται για ένα μέγεθος αντικειμενικό ή μετρήσιμο. «Η ιδέα της αξιολόγησης είναι προβληματική εκ των πραγμάτων. Γιατί υπάρχουν τόσες διαφορετικές μέθοδοι διδασκαλίας ανάλογα με το υπόβαθρο των μαθητών. Εμείς είμαστε υπέρ μιας καθολικής επιμόρφωσης, όχι όμως μιας μερικής επιμόρφωσης για όσους κριθούν ως μη ικανοποιητικοί στην αξιολόγηση», προσθέτει.

Υπενθυμίζεται πως η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών θα γίνεται από τον διευθυντή της σχολικής μονάδας και από τον σύμβουλο εκπαίδευσης ανά δύο και ανά τέσσερα έτη, ως προς το παιδαγωγικό κλίμα και την υπηρεσιακή τους συνέπεια. Ωστόσο, υπάρχουν πολλά ακανθώδη ζητήματα σε σχέση με τον τρόπο που θα γίνεται. «Ο εκάστοτε διευθυντής θα μπορεί να μπαίνει στην τάξη ενώ κάνουμε μάθημα, ανά πάσα στιγμή. Εάν ο διευθυντής είναι φιλόλογος και εγώ μαθηματικός, πώς θα μπορεί να αξιολογεί το μάθημα που κάνω, αφού δεν γνωρίζει το αντικείμενο;» αναρωτιέται.

«Αυτό είναι το κομματικό κράτος που θέλουν να δημιουργήσουν. Δεν θα το δεχτούμε σε καμία περίπτωση. Θα μας βρουν απέναντί τους» κατέληξε η κ. Μανουσογιωργάκη.

Αλλεργία στον διάλογο

Κλειστές τις πόρτες βρήκαν για μία ακόμα φορά οι εκπαιδευτικοί που συγκεντρώθηκαν χθες έξω από το υπουργείο Παιδείας για να εκφράσουν την αντίθεσή τους στην αξιολόγηση και στο «σχολείο – κάτεργο μορφωτικής ανισότητας» που ετοιμάζεται να οικοδομήσει η κυβέρνηση.

Τα μέλη της ΔΟΕ, από κοινού με κατά τόπους ΕΛΜΕ και γονείς, συγκεντρώθηκαν στην είσοδο του υπουργείου, προκειμένου να βάλουν «φρένο» στην αξιολόγηση που «επιδιώκει να ισοπεδώσει ως οδοστρωτήρας ό,τι απέμεινε από το δημόσιο σχολείο, να απαξιώσει το μάχιμο εκπαιδευτικό, να διαλύσει τους Συλλόγους Διδασκόντων», ενώ διεκδικούν να ανακοινωθεί το χρονοδιάγραμμα των διορισμών και να γίνουν άμεσα οι 10.500 μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών, με βάση τις ανάγκες και τον αυξημένο αριθμό συνταξιοδοτήσεων εκπαιδευτικών τη φετινή χρονιά.

Όπως ανέφερε στην ΑΥΓΗ ο αντιπρόεδρος της ΔΟΕ Γιώργος Τρούλης, «η υπουργός Παιδείας αρνήθηκε να μας συναντήσει, γιατί προφανώς δεν έχει τίποτα περαιτέρω να μας πει για τους διορισμούς», τονίζοντας ότι οι εκπαιδευτικοί θα κλιμακώσουν τον αγώνα τους όταν κατατεθεί το νομοσχέδιο.

avgi-Άντυ Κουκλάδα