Ρουσφέτι υπέρ των ΚΤΕΛ

Μηνυτήρια αναφορά τουριστικών γραφείων για την απόφαση του υφυπουργού Μεταφορών Μιχάλη Παπαδόπουλου να ερμηνεύσει αυθαίρετα τον νόμο για τις εκδρομές εκτός Ελλάδας

Σε μια πρωτοφανή ενέργεια, η οποία οδηγεί σε απόγνωση τουριστικά γραφεία ανά την Ελλάδα, προχώρησε πρόσφατα ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών και βουλευτής της ΝΔ στον νομό Κοζάνης Μιχάλης Παπαδόπουλος. Σύμφωνα με μηνυτήρια αναφορά που έχει κατατεθεί κατά παντός υπευθύνου και την οποία αποκαλύπτει σήμερα το Documento, ο Μιχ. Παπαδόπουλος εντελώς αυθαίρετα και ερμηνεύοντας κατά το δοκούν έναν απόλυτα σαφή νόμο, ο οποίος απαγορεύει σε λεωφορεία των ΚΤΕΛ να κάνουν δρομολόγια στο εξωτερικό αφού αυτό είναι αρμοδιότητα των τουριστικών γραφείων, άνοιξε τον δρόμο ώστε οι ανώνυμες εταιρείες ΚΤΕΛ να μπουν και στην αγορά των εκδρομών εκτός Ελλάδας.

Οι εκπρόσωποι των τουριστικών γραφείων μιλούν ανοικτά για προεκλογικού τύπου ρουσφέτι προς τις ανώνυμες εταιρείες ΚΤΕΛ και τους μετόχους τους, ενώ καταγγέλλουν ότι οι ίδιοι οδηγούνται σε οικονομική ασφυξία αφού χάνουν σημαντικό μέρος των εσόδων τους και μάλιστα ενώ μόλις επαναλειτούργησαν κανονικά ύστερα από δύο χρόνια σκληρών περιορισμών λόγω της πανδημίας του κορονοϊού.

Η απόφαση την οποία υπέγραψε ο Μιχ. Παπαδόπουλος αναφέρει συγκεκριμένα ότι επιτρέπεται η μίσθωση λεωφορείου των ΚΤΕΛ για την εκτέλεση προγραμμάτων εκδρομών και περιηγήσεων εντός και εκτός της χώρας. Πολλά από τα τουριστικά γραφεία που εκτελούν αυτά τα εκδρομικά προγράμματα είναι βέβαια θυγατρικές εταιρείες των κατά τόπους ΚΤΕΛ ΑΕ οι οποίες σαφώς ευνοούνται έναντι των υπολοίπων τουριστικών γραφείων.

Στη μηνυτήρια αναφορά που κατατέθηκε στην εισαγγελία της Καρδίτσας ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κατηγορείται από τον πρόεδρο του Συλλόγου Τουριστικών Γραφείων του νομού Τρικάλων Δημήτρη Ευθυμίου ότι έχει ερμηνεύσει αυθαίρετα τον νόμο, ο οποίος διαχωρίζει το συγκοινωνιακό έργο που εκτελούν τα ΚΤΕΛ από το μεταφορικό που είναι δουλειά των τουριστικών γραφείων. Μάλιστα αναφέρεται ότι ο υφυπουργός της κυβέρνησης Μητσοτάκη έχει «σαφή πρόθεση να προσπορίσει όφελος στα ΚΤΕΛ με αντίστοιχη ζημία του κλάδου των τουριστικών γραφείων».

Ο τουρισμός βορά στις ορέξεις των ιδιοκτητών ΚΤΕΛ

Τα τουριστικά γραφεία κατηγορούν επιπλέον τον υφυπουργό ότι θίγει και καταστρατηγεί θεμελιώδη δικαιώματα του κλάδου των τουριστικών γραφείων. Αυτό συμβαίνει διότι παρέχοντας τη δυνατότητα σε λεωφορεία των ΚΤΕΛ να εκτελούν δρομολόγια και εκδρομές ακόμη και στο εξωτερικό, ουσιαστικά καταργεί κάθε διάκριση στις άδειες των λεωφορείων.

Επισημαίνουν μάλιστα ότι με αυτό τον τρόπο ευνοούνται και νομιμοποιούνται συγκεκριμένα τουριστικά γραφεία τα οποία είναι θυγατρικές των ΚΤΕΛ και μπορούν να χρησιμοποιούν κατά το δοκούν τον στόλο της μητρικής ΚΤΕΛ ανώνυμης εταιρείας. Ως αποτέλεσμα, μπορούν να χρησιμοποιούν έναν ήδη μεγάλο αριθμό λεωφορείων και να κυριαρχούν στην αγορά του ταξιδιού και των εκδρομών στο εξωτερικό, οδηγώντας τα υπόλοιπα τουριστικά γραφεία που δεν ανήκουν στις κατά τόπους ΚΤΕΛ ΑΕ σε μαρασμό και κλείσιμο.

Μιλώντας στο Documento, ο Δημήτρης Ευθυμίου, πρόεδρος του Συλλόγου Τουριστικών Γραφείων Νομού Τρικάλων, εξηγεί ότι «οι τουριστικές μεταφορές, κατοχυρωμένες στο τουριστικό λεωφορείο εδώ και δεκαετίες, γίνονται τώρα βορά στις ορέξεις ενός άλλου κλάδου, αυτού των ιδιοκτητών ΚΤΕΛ, τα επαγγελματικά δικαιώματα των οποίων όμως παραμένουν κατοχυρωμένα, αφού η εκτέλεση υπεραστικής συγκοινωνίας παραμένει αποκλειστικό τους δικαίωμα».

«Ετσι, πολύ απλά» προσθέτει «γεννάται ένας αθέμιτος ανταγωνισμός, με χιλιάδες λεωφορεία ΚΤΕΛ να εισβάλλουν στο έργο των τουριστικών λεωφορείων, έχοντας από πίσω και την υπεραστική συγκοινωνία ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. “Τα δικά μας δικά τους και τα δικά τους δικά τους” θα μπορούσαν να πουν με απλά λόγια οι ιδιοκτήτες τουριστικών λεωφορείων, των οποίων η επαγγελματική υπόσταση τίθεται υπό αμφισβήτηση».

Δεν κοινοποιήθηκε στο αρμόδιο υπουργείο

Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών υπέγραψε την 1η Ιουνίου το επίμαχο έγγραφο που επιτρέπει πρακτικά στους ιδιοκτήτες των ΚΤΕΛ να ταξιδεύουν και στο εξωτερικό και το απέστειλε στο αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας και σε κατά τόπους αστυνομικές διευθύνσεις. Το παράδοξο της υπόθεσης είναι πως, παρότι στην πραγματικότητα το ζήτημα είναι αρμοδιότητας του υπουργείου Τουρισμού, η απόφαση του Μιχ. Παπαδόπουλου δεν κοινοποιήθηκε ποτέ σε αυτό, ούτε βέβαια ζητήθηκε νωρίτερα η γνώμη του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, το οποίο σημειωτέον έχει εκφράσει κατά το παρελθόν την άποψη ότι δεν είναι επιτρεπτή η παραχώρηση των λεωφορείων που έχουν αποκτηθεί από τις ΚΤΕΛ ΑΕ, ενώ έχει επίσης καταστήσει σαφές ότι το μεταφορικό έργο των τουριστικών γραφείων θα εκτελείται από ειδικά τουριστικά λεωφορεία, όπως προβλέπει η κείμενη νομοθεσία.

Πάντως, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στη μηνυτήρια αναφορά που βρίσκεται στα χέρια της αρμόδιας εισαγγελίας, το γεγονός και μόνο ότι η συγκεκριμένη απόφαση αποκρύφτηκε από το υπουργείο Τουρισμού και διανεμήθηκε απλώς στην ΕΛΑΣ και εσωτερικά στο υπουργείο Μεταφορών αποτελεί την απόλυτη ένδειξη αδιαφάνειας.

Οπως επιπλέον επισημαίνει στο Documento ο Δ. Ευθυμίου: «Μέσα από τον ζήλο που διαθέτει ο υφυπουργός για την εξυπηρέτηση των συμφερόντων του κλάδου τον ΚΤΕΛ εμφαίνεται και η άγνοια που έχει για θέματα που άπτονται των διεθνών μεταφορών, δεδομένου ότι τα λεωφορεία ΚΤΕΛ δεν δύνανται να εκτελέσουν εκδρομή εκτός της χώρας διότι στερούνται τα απαραίτητα έγγραφα».

ΠΗΓΗ: documentonews.gr – Μάριος Αραβαντινός