Υπομνήματα από την ΠΟΠΟΚΠ και την ΠΟΣΕ ΕΦΚΑ για το σχέδιο νόμου του Υπ. Εργασίας

ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΓΙΑ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ
ΓΙΑ ΤΟΝ «ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟ» – ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΕΦΚΑ

H κυβέρνηση της ΝΔ έθεσε σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο για την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση της Δημόσιας Κοινωνικής Ασφάλισης με τοποθέτηση ιδιωτών μάνατζερ, ξεπούλημα-«αξιοποίηση» της ακίνητης περιουσίας του, που έχει αποκτηθεί από τις εισφορές των ασφαλισμένων, αλλά και ενίσχυση της πειθαρχικής καταστολής σε βάρος των εργαζομένων. Με το νομοσχέδιο αυτό εντείνονται οι διαδικασίες για την παραπέρα ιδιωτικοποίηση της κοινωνικής ασφάλισης μετά την ιδιωτικοποίηση του τηλεφωνικού κέντρου (1555) , την πιστοποίηση ιδιωτών για την έκδοση συνταξιοδοτικών πράξεων και την από 1/1/2022 δημιουργία του ΤΕΚΑ (Ταμείο Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης) με την υποχρεωτική υπαγωγή των νέων ασφαλισμένων και όχι μόνο.
Για μια ακόμα φορά, εκμεταλλεύονται τα τεράστια προβλήματα που έχει προκαλέσει η διαχρονική πολιτική όλων των κυβερνήσεων (υποβάθμιση των δημόσιων υπηρεσιών, τραγική υποστελέχωση λόγω συνταξιοδοτήσεων, απολύσεων και μη αντικατάστασης του προσωπικού), -προβλήματα που έχουν οδηγήσει τις υπηρεσίες του ΕΦΚΑ σε τραγική κατάσταση-, προκειμένου να εντείνουν την πολιτική της ιδιωτικοποίησης.

Οι προωθούμενες ανατροπές στον ΕΦΚΑ περιλαμβάνουν:

  • Η κυβέρνηση Μητσοτάκη –Χατζηδάκη φέρνει προς ψήφιση για πρώτη φορά μεταπολιτευτικά την «πρόσληψη» (με επιλογή από τριμελή κομματική επιτροπή) γενικών διευθυντών και διευθυντών και από τον ιδιωτικό τομέα, σε θέσεις μετακλητών, με 3ετή σύμβαση και δυνατότητα μιας ανανέωσης (6 χρόνια συνολικά), με προκλητικά αυξημένες αμοιβές από αυτές που ισχύουν στο υπόλοιπο Δημόσιο. Οι αμοιβές των ημετέρων γενικών διευθυντών θα φτάνουν έως τα 8.134 ευρώ και των διευθυντών έως τα 4.631 ευρώ. Πρόσληψη Γενικών Διευθυντών και Διευθυντών από τον ιδιωτικό τομέα, επιλεγμένων από τη σχετική δεξαμενή των «υπό αξιοποίηση» και τακτοποίηση ημετέρων και παροικούντων των κομματικών και πολιτικών γραφείων της ΝΔ, προφανώς με πελατειακούς όρους και λιγότερα τυπικά προσόντα απ’ ό,τι απαιτούνται στο σύστημα επιλογής προϊσταμένων για το υπόλοιπο δημόσιο και ειδικό μισθολόγιο. Υπάρχει εδώ παράκαμψη ή πιο σωστά οιονεί κατάργηση τόσο των σχετικών διατάξεων του Συντάγματος όσο και του ΑΣΕΠ, του ΕΙΣΕΠ και της ΕΣΔΔΑ. Σχετικά με τους συναδέλφους του ΕΦΚΑ, πλήρης απαξίωση και στέρηση κάθε δυνατότητας υπηρεσιακής εξέλιξης. Επίσης, φέρνουν νέα διοικητική και οργανωτική δομή, με αλλαγές στον τρόπο επιλογής του διοικητή και των υποδιοικητών του Οργανισμού και νέο οργανόγραμμα, που θα γίνει από εξωτερικό σύμβουλο.
  • Ενισχύεται η πολιτική του «μαστιγίου» σε βάρος των υπαλλήλων του ΕΦΚΑ, που εδώ και χρόνια αναμετρώνται με την αποψίλωση του προσωπικού, με όλες τις κυβερνήσεις, όπως και τη σημερινή, να τους φορτώνουν τις ευθύνες για την κατάσταση στον Οργανισμό. Στο πλαίσιο αυτό, δημιουργείται νέα μονάδα «εσωτερικών υποθέσεων»(!) με επικεφαλής πρώην ανώτατο δικαστικό, που θα διενεργεί και αυτεπάγγελτα ελέγχους. Επιπλέον, επιταχύνονται και οι διαδικασίες των πειθαρχικών διώξεων, οι ΕΔΕ θα γίνονται από υπαλλήλους άλλων υπουργείων, ενώ καταργείται η συμμετοχή των αιρετών εκπροσώπων των εργαζομένων στα Πειθαρχικά Συμβούλια. Θέλουν για μια ακόμα φορά να ενεργοποιήσουν τον κοινωνικό αυτοματισμό αφήνοντας υπόνοιες γενικευμένης ανομίας και «δείχνοντας» τους εργαζόμενους ως αποκλειστικά υπεύθυνους για την τραγική κατάσταση του ΕΦΚΑ. Η όλη διατύπωση αυτών των διατάξεων διαπνέεται από ύφος σαν να είναι οι υπάλληλοι του e-ΕΦΚΑ εγκληματική οργάνωση, κάτι που συχνά ο ίδιος ο κ. Χατζηδάκης υπαινίσσεται για να αποσείσει τις πολιτικές του ευθύνες για το χάλι που βρίσκεται ο e-ΕΦΚΑ. Να σημειώσουμε ότι οι αποφάσεις των πειθαρχικών συμβουλίων , που είναι ίδιες για όλο το δημόσιο, υπόκεινται στον αυτεπάγγελτο έλεγχο του δευτεροβάθμιου πειθαρχικού οργάνου που αποτελείται από αμιγώς από δικαστικούς και οι οποίοι μπορούν να ακυρώσουν ή να επαναπέμψουν αποφάσεις των πρωτοβάθμιων πειθαρχικών συμβουλίων αν θεωρήσουν ότι υπήρχε επιεικής εκδίκαση κλπ. Η επιδιωκόμενη νομοθέτηση εντάσσεται στα σχέδια της κυβέρνησης να μετατρέψει τους υπαλλήλους σε πειθήνια όργανα με τον «μπαμπούλα της πειθαρχικής δίωξης
  • Αναβαθμίζεται και η «εξατομίκευση» των μισθών για το προσωπικό του Οργανισμού, με την ενίσχυση της αρχής της «παραγωγικότητας», με τροποποιήσεις όσον αφορά την καταβολή μπόνους σε ορισμένους τομείς (π.χ. έκδοση συντάξεων), αλλά και «κυρώσεις» σε βάρος άλλων που θα κρίνονται μη «παραγωγικοί», προωθώντας τη λογική του «καρότου και του μαστίγιου» και φορτώνοντας τις ευθύνες για τις μεγάλες καθυστερήσεις στην απονομή των συντάξεων στους εργαζόμενους. Στην ουσία εισάγει την εργασία φασόν με στόχους και την αλλαγή του μισθολογίου.
  • Προκειμένου να ενταθεί η επιχειρηματική δράση στον ΕΦΚΑ, αλλάζει και το σύστημα προμηθειών, το οποίο θα προβλέπει εξαιρέσεις από τις διαδικασίες του σχετικού νόμου για την ανάθεση έργων και υπηρεσιών εκτός του Οργανισμού, σε ιδιωτικές εταιρείες. Νομοθετείται η παρέκκλιση από τις προβλεπόμενες διαδικασίες για το όλο το δημόσιο από την κείμενη νομοθεσία για τις δημόσιες προμήθειες , οι οποίες θα γίνονται σύμφωνα με «Κανονισμό Έργων, Προμηθειών κλπ» που θα εγκρίνει ο ίδιος ο φορέας. Θεσμοθετείται η γενίκευση της πρακτικής των απευθείας αναθέσεων με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει.
  • Την ίδια στόχευση, δηλαδή την επιχειρηματική δράση, υπηρετεί και η δημιουργία εταιρίας ειδικού σκοπού για την «αξιοποίηση» της ακίνητης περιουσίας του Οργανισμού, με τίτλο «Εταιρία Ακινήτων e-ΕΦΚΑ» που στην ουσία είναι «Εταιρία εκποίησης – ξεπουλήματος της ακίνητης περιουσίας των Ασφαλιστικών Ταμείων» χωρίς τη συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων. Παρά το γεγονός ότι ο ΕΦΚΑ αποτελεί αποκλειστικό μέτοχο της εταιρείας, δεν θα έχει καμιά δυνατότητα παρέμβασης ή ελέγχου των αποφάσεων του ΔΣ της, το οποίο θα διοριστεί απευθείας από τον υπουργό, με προκλητικά υψηλές αμοιβές . Ο ιδρώτας και το αίμα εκατομμύρια ασφαλισμένων θα γίνουν βορά από τους επιχειρηματικούς ομίλους, των μεγαλοξενοδόχων. Τα σχέδια αυτά της κυβέρνησης για την ακίνητη περιουσία θέτουν σε άμεσο κίνδυνο τις εργασιακές σχέσεις όσων συναδέλφων μας εργάζονται στις τεχνικές υπηρεσίες του ΕΦΚΑ και των συναδέλφων με σχέση αορίστου χρόνου.

Σε συνδυασμό με την ιδιωτικοποίηση της Επικουρικής Ασφάλισης, οι ανατροπές που προωθεί το νέο νομοσχέδιο προσθέτουν νέα «επεισόδια» στην απαλλαγή του κράτους από την υποχρέωση της Δημόσιας Κοινωνικής Ασφάλισης. Είναι ο «σίγουρος δρόμος», όχι για να «κλείσει η πληγή», αλλά για να επιδεινωθεί πολύ περισσότερο, με δραματικές συνέπειες για τους ασφαλισμένους και τους συνταξιούχους, προσφέροντας ταυτόχρονα νέες ευκαιρίες κερδοφορίας στον ιδιωτικό τομέα. Με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, ο ΕΦΚΑ εξακολουθεί να παίζει τον ρόλο του «πιλότου» για ολόκληρο το δημόσιο, στο επίπεδο της πλήρους απορρύθμισης των εργασιακών σχέσεων, των ιδιωτικοποιήσεων, του ξεπουλήματος και της δημιουργίας ενός νέου, εντελώς απροκάλυπτου και γενικευμένου πελατειακού συστήματος βασιζόμενου μόνο στο κέρδος και όχι στις κοινωνικές ανάγκες.


Προς: Την Διαρκή Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής των Ελλήνων

Υ Π Ο Μ Ν Η Μ Α
Για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων «Εκσυγχρονισμός του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης και άλλες διατάξεις για την κοινωνική ασφάλιση»

Κύριε Πρόεδρε,
αφού εκφράσουμε τις ευχαριστίες των μελών του Διοικητικού μας Συμβουλίου, για την πρόσκληση που μας απευθύνατε στο να εκφράσουμε προς την Επιτροπή σας, τις θέσεις μας ως η αντιπροσωπευτικότερη Ομοσπονδία εργαζομένων στο χώρο του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης, θα θέλαμε να σας διαβεβαιώσουμε, ότι οι θέσεις που θα σας εκθέσουμε πιο κάτω, εκπορεύονται αποκλειστικά και μόνο από την αγωνία μας για την βιωσιμότητα του ασφαλιστικού μας συστήματος και για την εύρυθμη λειτουργία του μοναδικού πλέον δημόσιου φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης της χώρας μας, παρά για την ικανοποίηση αιτημάτων μας, στη βάση κάποιας συντεχνιακής λογικής.
Κατόπιν αυτής της αναγκαίας επισημάνσεως, αναλύοντας τα επίμαχα άρθρα του νομοσχεδίου που μας αφορούν και μας επηρεάζουν ως εργαζομένους αλλά ταυτόχρονα κι ως ασφαλισμένους, εκφράζουμε την πλήρη αντίρρησή μας στο σύνολο του ν/σ και ζητάμε την απόσυρσή του.

Περί του Άρθρου 3

1. Το άρθρο 3 επιφέρει:
α) βίαιη ανατροπή ως προς το καθεστώς της εργασιακής σχέσεως που θα διέπει από δω και πέρα τους Γενικούς Διευθυντές και τους Διευθυντές του φορέα μας, αφού πλέον θα καταστούν «μετακλητοί υπάλληλοι» με τριετή θητεία η οποία θα μπορεί να ανανεωθεί άπαξ,
β) εισάγει την εμπλοκή ιδιωτών στην ίδια την διοικητική ιεραρχία του φορέα, κάτι εντελώς πρωτόγνωρο για Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου και ιδίως στο χώρο της δημόσιας κοινωνικής ασφάλισης, ενώ την ίδια στιγμή παύονται οι υφιστάμενοι Γενικοί Διευθυντές και Διευθυντές, χωρίς να έχει υπάρξει πιο μπροστά σχετική κρίση του αρμόδιου Υπηρεσιακού Συμβουλίου (Υ.Σ.).
Τούτων δοθέντων, πιστεύουμε βάσιμα ότι έχουμε την παραβίαση του άρθρου 103 του Συντάγματος που συγκεκριμένα ορίζει:
α) Οι δημόσιοι υπάλληλοι (εξομοιώνονται με αυτούς και οι υπάλληλοι των ν.π.δ.δ. και ο.τ.α.) είναι εκτελεστές της θέλησης του Κράτους (παρ. 1).
β) Κανένας δεν μπορεί να διοριστεί υπάλληλος σε οργανική θέση, που δεν είναι νομοθετημένη (παρ.2)
γ) Οι δημόσιοι υπάλληλοι που κατέχουν οργανικές θέσεις είναι μόνιμοι, εφόσον αυτές οι θέσεις διατηρούνται. Δεν μπορούν να υποβιβασθούν – παυθούν χωρίς απόφαση υπηρεσιακού συμβουλίου, που αποτελείται τουλάχιστον κατά τα 2/3 από μονίμους υπαλλήλους. (παρ. 4).
δ) Η πρόσληψη υπαλλήλων στο Δημόσιο γίνεται με διαγωνισμό είτε με επιλογή σύμφωνα με προκαθορισμένα και αντικειμενικά κριτήρια και υπάγεται στον έλεγχο ανεξάρτητης αρχής όπως ο νόμος ορίζει (παρ. 7).

2. Με το άρθρο 3 του ν/σ, υπάρχει σαφέστατη παραβίαση του ν. 2190/1999 που είναι εκτελεστικός νόμος και προβλέπεται από την παρ. 7 του άρθρου 103 του Συντάγματος. Επομένως, οποιαδήποτε πρόσληψη με παράκαμψη του ΑΣΕΠ είναι προδήλως παράνομη, αφού η πρόσληψη των μετακλητών υπαλλήλων του άρθρου 3 του ν/σ, εκφεύγει από τον έλεγχο και την εποπτεία του ΑΣΕΠ και ως εκ τούτου κάτι τέτοιο είναι συνταγματικά ανεπίτρεπτο.

3. Με την εφαρμογή του καθεστώτος των «μετακλητών υπαλλήλων» στην διοικητική ιεραρχία του φορέα μας, θα έχουμε πλέον την ανώτατη υπαλληλική ιεραρχία του να ταυτίζεται και να εξαρτάται απόλυτα από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία, καθώς αυτή είναι που θα τους προσλαμβάνει, δημιουργώντας έτσι έναν δεσμό αλληλεξάρτησης ανάμεσά τους που δεν επιτρέπεται σε καμία ευνομούμενη δημοκρατική Πολιτεία να συμβαίνει, καθώς νοθεύεται η ουσία και το περιεχόμενό της. Με τη συγκεκριμένη ρύθμιση, σαφέστατα έχουμε την παραβίαση των άρθρων 29 παρ. 3, 56 και 57 παρ. 3 του Συντάγματος, οι διατάξεις των οποίων διασφαλίζουν την Συνταγματική επιταγή για την υποχρέωση στην ουδετερότητα που οφείλει να έχει η Δημόσια Διοίκηση και τα στελέχη της. Επιπλέον, αντί το φαινόμενο των «μετακλητών υπαλλήλων» να είναι η ύστατη εξαίρεση του κανόνα, με το ν/σ τούτο καθίσταται κυριολεκτικά ο μόνος κανόνας όσον αφορά την ανώτατη διοικητική ιεραρχία του φορέα, επιδεικνύοντας έτσι και παντελή έλλειψη εμπιστοσύνης στο υπάρχον στελεχικό δυναμικό του ΕΦΚΑ, τη στιγμή που οι υπάλληλοί του, αυξημένων προσόντων κι εμπειρίας, έχουν αποδείξει εμπράκτως τις ικανότητές τους, αλλιώς ο φορέας μας θα είχε καταρρεύσει παντελώς υπό το τεράστιο βάρος των προβλημάτων που «κληρονόμησε» από τα πρώην ασφαλιστικά ταμεία. Πέραν, όμως, αυτού, είναι πάρα πολύ απογοητευτικό το γεγονός, ότι ενώ διανύουμε την 3η δεκαετία του 21ου αιώνα, επανερχόμαστε σε πρακτικές που μας επαναφέρουν στην μνήμη τους λόγους για τους οποίους ονομάστηκε έτσι, η ιστορική πλατεία Κλαυθμώνος.

4. Με το άρθρο 3 του ν/σ, καθίσταται ουσιαστικά διακοσμητικός ο ρόλος των Υπηρεσιακών Συμβουλίων (Υ.Σ.) του e-ΕΦΚΑ, ενώ γεννούνται σοβαρά νομικά ζητήματα με την παύση και τον υποβιβασμό των σημερινών Γενικών Διευθυντών και Διευθυντών του φορέα, καθώς έχουμε την παραβίαση του άρθρου 103 παρ. 4 του Συντάγματος, που ορίζει ότι: «Oι δημόσιοι υπάλληλοι που κατέχουν οργανικές θέσεις είναι μόνιμοι εφόσον αυτές οι θέσεις υπάρχουν. Αυτοί εξελίσσονται μισθολογικά σύμφωνα με τους όρους του νόμου και, εκτός από τις περιπτώσεις που αποχωρούν λόγω ορίου ηλικίας ή παύονται με δικαστική απόφαση, δεν μπορούν να μετατεθούν χωρίς γνωμοδότηση ούτε να υποβιβαστούν ή να παυθούν χωρίς απόφαση υπηρεσιακού συμβουλίου, που αποτελείται τουλάχιστον κατά τα δύο τρίτα από μόνιμους δημόσιους υπαλλήλους. Κατά των αποφάσεων των συμβουλίων αυτών επιτρέπεται προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας, όπως νόμος ορίζει.». Με το άρθρο 3 του ν/σ, ανατρέπεται η παραπάνω συνταγματική επιταγή, αφού δεν θα αποφασίζει πλέον το αρμόδιο θεσμικό όργανο που είναι το Υ.Σ., αλλά το Δ.Σ. του e-ΕΦΚΑ, μετά δε από εισήγηση της Επιτροπής της παρ. 5 του συγκεκριμένου άρθρου. Περιττό να επισημάνουμε στο σημείο αυτό, την πληθώρα των δικαστικών διεκδικήσεων που θα υπάρξουν από τους δικαιολογημένα θιγμένους Γενικούς Διευθυντές και Διευθυντές που θα παυθούν, κάτι που αναμενόμενα θα επιφέρει και γενικότερη ανασφάλεια και αταξία στην κορυφή της διοικητικής ιεραρχίας του φορέα μας, με ότι αυτό θα συνεπάγεται και ως προς τη νομιμότητα των διοικητικών πράξεων που θα εκδίδονται πλέον από τους «μετακλητούς υπαλλήλους», οι οποίοι θα τοποθετηθούν στις θέσεις αυτών που μέχρι σήμερα τις κατείχαν νόμιμα.

5. Γεννάται, επίσης, μείζον νομικό ζήτημα, τόσο με την ματαίωση όλων των εκκρεμών προκηρύξεων για τους Γενικούς Διευθυντές που θα έπρεπε να είχαν υλοποιηθεί εδώ και πολύ καιρό κι αντιλαμβανόμαστε πλέον ότι υπήρχε σκοπιμότητα που αυτό δεν έγινε, όσο και ως προς την ιεραρχική ανέλιξη των υπαλλήλων του φορέα μας. Συγκεκριμένα με τις ρυθμίσεις του άρθρου 3, παύουν να ισχύουν οι σχετικές διατάξεις του ΚΩΔΙΚΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΚΑΙ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ Ν.Π.Δ.Δ.1, που έχουν να κάνουν με την καταληκτική βαθμίδα προαγωγή τους, εξαιρώντας έτσι μόνο στους υπαλλήλους του e-ΕΦΚΑ από το σώμα των δημοσίων υπαλλήλων, το δικαίωμα του να μπορούν να προάγονται φυσιολογικά και μέχρι των θέσεων του Διευθυντή και Γενικού Διευθυντή. Εάν κάτι τέτοιο υλοποιηθεί, τότε, όπως γίνεται αντιληπτό, θα δημιουργηθεί δικαιολογημένα η αίσθηση στους εργαζομένους του φορέα μας -και ιδίως σε αυτούς που έχουν αυξημένα τυπικά προσόντα- ότι είμαστε υπάλληλοι ενός «κατώτερου θεού», κάτι που αναμενόμενα θα δημιουργήσει πέραν όλων των άλλων κι ένα κύμα φυγής δια μέσω των διαδικασιών της «κινητικότητας» (την οποία δεν επιτρέπεται να συνεχίσετε να την έχετε «απαγορευμένη» μόνο για τους υπαλλήλους του e-ΕΦΚΑ). Επισημαίνουμε, επίσης, ότι με το άρθρο 3 του ν/σ, αποκλείονται παντελώς οι υπάλληλοι της ΤΕ κατηγορίας από το δικαίωμα διεκδίκησης διευθυντικών θέσεων στο συγκεκριμένο καθεστώς των «μετακλητών υπαλλήλων» που θέλετε να δημιουργήσετε, κι αυτό συμβαίνει κατά παρέκκλιση των όσων προβλέπονται από τον Υπαλληλικό Κώδικα (Υ.Κ.). Οπότε και σ’ αυτή την περίπτωση έχουμε την σαφέστατη παραβίαση του άρθρου 5 παρ. 1 του Συντάγματος, που ορίζει ότι ο «Καθένας έχει δικαίωμα να αναπτύσσει ελεύθερα την προσωπικότητά του και να συμμετέχει στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της Χώρας, εφόσον δεν προσβάλλει τα δικαιώματα των άλλων και δεν παραβιάζει το Σύνταγμα ή τα χρηστά ήθη».

6. Τα οριζόμενα στο άρθρο 3 του ν/σ αναγκαία τυπικά προσόντα για να επιλεγεί κάποιος σε ανώτερη ή ανώτατη διευθυντική θέση στον ΕΦΚΑ, υπολείπονται σημαντικά σε σχέση αυτών που απαιτούνται κατά τις φυσιολογικές διαδικασίες προαγωγής των δημοσίων υπαλλήλων που ορίζει ο Υ.Κ., αφού -για παράδειγμα- η 5ετής προϋπηρεσία (όταν πρόκειται για να επιλεγεί κάποιος για τη θέση του διευθυντή) σε θέσεις ευθύνης στον ιδιωτικό τομέα που δεν προσδιορίζονται συγκεκριμένα, αλλά και σε δημόσιο φορέα που δεν σχετίζεται με το δημόσιο ασφαλιστικό σύστημα της χώρας μας, κρίνεται ανεπαρκέστατη. Όλα αυτά, σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να συνδράμουν θετικά, ως προς την εύρυθμη λειτουργία του φορέα και ιδίως στον εκσυγχρονισμό του. Αντιθέτως, θα δημιουργήσουν έντονα προβλήματα διοικητικής δυσλειτουργίας, καθώς τα στελέχη αυτά, καθώς θα είναι ανίδεα περί της φύσεως και της όλης διοικητικής λειτουργίας του φορέα, θα πρέπει να διαθέσουν πολύτιμο υπηρεσιακό χρόνο που δεν βρίσκεται στις μέρες μας, ώστε να εκπαιδευτούν επί του γνωστικού αντικειμένου της θέσεως που αναλαμβάνουν, αλλά και για να κατανοήσουν τις υφιστάμενες ιδιαιτερότητες που έχει ένας δημόσιος ασφαλιστικός οργανισμός όπως είναι ο ΕΦΚΑ. Επιπρόσθετα, η όλη διαδικασία επιλογής των μετακλητών υπαλλήλων, δεν έχει κανένα σαφή αντικειμενικό και αξιοκρατικό πλαίσιο, που να δεσμεύει το Διοικητικό Συμβούλιο του e-ΕΦΚΑ, ως προς τον τρόπο επιλογής τους. Όλα αυτά, έρχονται σε σαφή αντίθεση με τα όσα προβλέπονται από τον Υ.Κ., που τρόπον τινά διασφαλίζουν ότι για να μπορέσει ένας διοικητικός υπάλληλος να προαχθεί σε διευθυντική θέση, θα πρέπει πιο μπροστά να έχει αποκτήσει πολυετή εμπειρία ως υπάλληλος αλλά και ως προϊστάμενος τμήματος, να έχει αξιολογηθεί καθ’ όλα αυτά τα έτη για το έργο που παρήγαγε και πέραν των τυπικών προσόντων (σπουδές κι έτη προϋπηρεσίας), να έχει αποδείξει εμπράκτως την αξία του, κάτι που κρίνεται από το αρμόδιο Υ.Σ. του φορέα. Όλα αυτά τα τυπικά αλλά και αξιοκρατικά στοιχεία, δυστυχώς, ανατρέπονται με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 3 του ν/σ, δημιουργώντας -τελικά- έντονες ανησυχίες σε ολόκληρο το σώμα των υπαλλήλων του ΕΦΚΑ, για την επάρκεια των γνώσεων και των ικανοτήτων αυτών που θα επιλεγούν και ιδίως εκείνων που θα προέρχονται από φορείς του δημοσίου που δεν σχετίζονται με το αντικείμενο του ΕΦΚΑ, πόσο μάλλον για τους ιδιώτες, που επαναλαμβάνουμε θα είναι παντελώς ανίδεοι ακόμα και για τα στοιχειώδη ως προς τη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης.

7. Πρόβλημα γεννάται, επίσης, και με τον τρόπο αποζημίωσης των «μετακλητών υπαλλήλων», καθώς δημιουργείται μία τεράστια μισθολογική ψαλίδα ανάμεσα στη βαθμίδα του νέου τύπου Γενικών Διευθυντών και Διευθυντών, οι οποίοι θα αποζημιώνονται αδρά με τεράστιους μισθούς, και των υπόλοιπων προϊσταμένων τμημάτων αλλά και λοιπών υπαλλήλων του υφιστάμενου καθεστώτος, οι οποίοι θα συνεχίσουν να αποζημιώνονται με τα οριζόμενα του ενιαίου μισθολογίου των δημοσίων υπαλλήλων και τους γνωστούς περιορισμούς. Αυτή η τεράστια μισθολογική διαφορά που δημιουργείται, μόνο κινδύνους εγκυμονεί ως προς τη συνοχή και την ομαλή συνεργασία των ανωτάτων διευθυντικών στελεχών με το υπόλοιπο στελεχικό δυναμικό του φορέα.

Περί του άρθρου 9
Με την απόκλιση που επιφέρει το άρθρο 9 του ν/σ από τον γενικό κανόνα σε σχέση με τα πειθαρχικά όργανα και τις αποκλειστικές προθεσμίες που τίθενται στο συγκεκριμένο άρθρο, έχουμε την πλήρη παραβίαση της αρχή της ισότητας που απαιτεί το άρθρο 4 παρ. 1 & 2 του Συντάγματος. Επιπρόσθετα, το άρθρο 103 του Συντάγματος δεν επιτρέπει ουδεμία εξαίρεση ή απόκλιση από τον Υ.Κ. ως προς τα πειθαρχικά όργανα και τη σχετική πειθαρχική διαδικασία, οπότε προδήλως πιστεύουμε ότι παραβιάζεται η συνταγματική νομιμότητα. Ταυτόχρονα, γεννάται και ζήτημα ηθικής τάξεως, καθώς αναρωτιόμαστε για το γιατί να εξαιρούνται μόνο οι εργαζόμενοι του ΕΦΚΑ από τα όσα ισχύουν σύμφωνα με τον Υ.Κ. για όλο το υπόλοιπο στελεχικό δυναμικό της Δημόσιας Διοίκησης, και μάλιστα, όταν δεν υπάρχει κανένα στοιχείο που να αποδεικνύει ότι οι δύο αιρετοί εκπρόσωποι των εργαζομένων στο 5μελές πειθαρχικό συμβούλιο του e-ΕΦΚΑ, καθυστερούν -πόσο μάλλον επηρεάζουν- τα υπόλοιπα διορισμένα μέλη. Περιττό να υπενθυμίσουμε, ότι την απόλυτη πλειοψηφία στο 5μελές πειθαρχικό συμβούλιο, την έχουν τα διορισμένα από τη Διοίκηση μέλη, ένα εκ των οποίων είναι μάλιστα και ανώτατος δικαστικός. Γι’ αυτό κι έχουμε την αίσθηση -για να μη μιλήσουμε για βεβαιότητα- ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση, περισσότερο στοχεύει στην δημιουργία στρεβλών εντυπώσεων και στην κοινωνική στοχοποίηση των υπαλλήλων του ΕΦΚΑ, παρά στην επικαλούμενη επίσπευση των διαδικασιών για την διεκπεραίωση των εκκρεμών θεμάτων πειθαρχικής φύσεως, αφού έτσι κι αλλιώς, οι αιρετοί εκπρόσωποι μας ουδεμία σχέση έχουν ως προς αυτό το ζήτημα, καθώς η τήρηση της όλης διαδικασίας και του χρονικού πλαισίου, ανήκει αποκλειστικά και μόνο στην αρμοδιοτήτων των διοικητικών υπηρεσιών του φορέα που ελέγχει πλήρως η Διοίκηση, με τους αιρετούς εκπροσώπους μας να μην υπεισέρχονται σε αυτήν καθ’ οιονδήποτε τρόπο. Ως εκ τούτου, θεωρούμε ότι δεν υφίσταται καμία ανάγκη και κανένας πράγματι αιτιολογημένος λόγος, για τον αποκλεισμό των αιρετών εκπροσώπων των εργαζομένων από το πειθαρχικό συμβούλιο του e-ΕΦΚΑ, εκτός κι αν πρόκειται για κάποια ιδεοληπτική δογματική άποψη της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Εργασίας, οπότε και δεν χρειάζεται περαιτέρω ανάλυση το όλο ζήτημα.

Περί της ίδρυσης της «ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ e-Ε.Φ.Κ.Α.»
1. Ως Ομοσπονδία, ήμασταν και είμαστε πάντοτε υπέρ της ουσιαστικής αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του φορέα μας, καθότι αυτή αποτελεί το εχέγγυο, τόσο για την βιωσιμότητα του ασφαλιστικού μας συστήματος, όσο και για την απρόσκοπτη καταβολή των συντάξεων. Οι εκπρόσωποί μας στο Διοικητικό Συμβούλιο του e-ΕΦΚΑ, με αίσθημα ευθύνης κι έχοντας πλήρη συνείδηση της αποστολής τους, συνέβαλαν και συμβάλουν κατά το μέτρο των δυνατοτήτων τους, στο να λαμβάνονται αποφάσεις -από το συγκεκριμένο συμβούλιο- που να αξιοποιούν την ακίνητη περιουσία του φορέα κατά τον ιδανικότερο τρόπο. Το ότι έρχεται σήμερα το παρόν ν/σ και προβλέπει την διάθεση ολόκληρης αυτής της ακίνητης περιουσίας, σε μία μονοπρόσωπη Α.Ε., όπου μοναδικός μέτοχος θα είναι ο Ηλεκτρονικός Εθνικός Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης, έχοντας ως αποστολή της την «αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του e-Ε.Φ.Κ.Α. σύμφωνα με τις αρχές της χρηστής διαχείρισης, της διαφάνειας και της υγιούς επιχειρηματικής λογικής…» και τη «…διασφάλιση και μεγιστοποίηση της αξίας της, των προσόδων και της οικονομικής απόδοσης της ακίνητης περιουσίας του e-Ε.Φ.Κ.Α, με την ορθολογική διαχείριση, εκμετάλλευση και διάθεσή της.» (άρθρο 11 παρ.1 του ν/σ), παρότι ως προς τη διατύπωση μας ακούγονται ιδιαιτέρως ελκυστικά, ταυτόχρονα μας δημιουργούν δύο κυρίαρχα ερωτήματα που χρήζουν ξεκάθαρων απαντήσεων:

I. Το μετοχικό ποσοστό του e-ΕΦΚΑ στην Α.Ε., υπάρχει περίπτωση να αλλάξει στο μέλλον και με ποιο τρόπο διασφαλίζεται ότι θα παραμείνει εσαεί στο 100% ; Εάν ανατραπεί η μετοχική σύνθεση της εταιρείας, αυτομάτως δεν γεννάται και ζήτημα ως προς ποιος τελικά διαχειρίζεται ανεξέλεγκτος την ακίνητη περιουσία του ΕΦΚΑ ;

II. Η έννοια της διατάξεως «υγιούς επιχειρηματικής λογικής», επιδέχεται πολλών ερμηνειών λόγω της αοριστίας κι της ασάφειας που περιέχει , αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο να αναφερόμαστε ακόμα και για κερδοσκοπικές πρακτικές real estate για την ακίνητη περιουσία του φορέα, που ουδεμία -σε τελική ανάλυση- σχέση μπορούν να έχουν με την υπόσταση και τη φύση του ασφαλιστικού μας συστήματος. Κι αυτό μάλιστα συμβαίνει, όταν είναι ακόμα ανοιχτές οι πληγές από τη περιβόητη υπόθεση των «δομημένων ομολόγων», με τις γνωστές συνέπειες που είχε επιφέρει ως προς την αξιοπιστία του ασφαλιστικού μας συστήματος και τον τρόπο διαχείρισης των περιουσιακών στοιχείων των πρώην ασφαλιστικών ταμείων.

2. Θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να τονιστεί, ότι τα ακίνητα του e-ΕΦΚΑ είναι βασικά περιουσιακά του στοιχεία και η τυχόν εκποίησή τους, ρυθμίζεται από ειδικότερες διατάξεις, οι οποίες δεν εφαρμόζονται για ακίνητα ιδιοκτησίας Α.Ε.. Αυτό το «υβριδικό μοντέλο» αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του ΕΦΚΑ που επιδιώκει το παρόν ν/σ, ενδεχομένως να γεννήσει σοβαρά προβλήματα περί του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των ακινήτων του φορέα, κάτι που προφανώς και μας ανησυχεί. Ακόμα δε περισσότερο, όταν για την εκποίηση των ακινήτων του φορέα, δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη που να δίνει τη δυνατότητα στη Διοίκηση του e-ΕΦΚΑ ή έστω στο Διοικητικό του Συμβούλιο, να παρεμβαίνουν και να αποτρέπουν όταν αυτά το κρίνουν, την εκποίηση των ακινήτων του. Είναι τουλάχιστον παράδοξο (επιεικής ο χαρακτηρισμός), το ότι δεν προβλέπεται στο ν/σ, να δύναται ο πραγματικός ιδιοκτήτης της ακίνητης περιουσίας (που στην προκειμένη περίπτωση μας είναι ο e-ΕΦΚΑ), να παρεμβαίνει για να αποτρέψει την εκποίηση ή την άνευ ανταλλαγμάτων παραχώρηση της ιδιοκτησίας του, όταν θα έχει αποφασίσει κάτι τέτοιο η διοίκηση της συγκεκριμένης εταιρείας. Ειλικρινά δεν γνωρίζουμε να εφαρμόζεται τέτοιο μοντέλο «αξιοποίησης» ακίνητης περιουσίας πουθενά αλλού κι οφείλουμε να το επισημάνουμε.

3. Προβληματισμός κι ανησυχία υπάρχει, επίσης, ως προς την τύχη των υπαλλήλων που αυτή τη στιγμή υπηρετούν στη Διεύθυνση Ακίνητης Περιουσίας αλλά και στη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών, καθώς όπως προκύπτει από τις ρυθμίσεις του ν/σ, το αντικείμενό τους ουσιαστικά μεταφέρεται στην υπό σύσταση Ανώνυμη Εταιρεία. Μπορεί μεν να υπάρχει πρόβλεψη στο άρθρο 19 παρ. 1 του ν/σ για τη μεταφορά ή απόσπαση προσωπικού από τον e-ΕΦΚΑ στην υπό σύσταση εταιρεία μετά από πρόσκληση ενδιαφέροντος, η πρόσκληση όμως αυτή θα απευθύνεται μόνο σε εκείνους τους υπαλλήλους που είναι με σχέση ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου. Οι υπόλοιποι υπάλληλοι, που έχουν μόνιμη σχέση εργασίας, παρότι προφορικά μας έχει δοθεί η διαβεβαίωση ότι αυτοί οι υπάλληλοι θα στελεχώσουν άλλες θέσεις εντός του ΕΦΚΑ, πιστεύουμε ότι αυτό θα πρέπει να αναφέρεται ρητά και στο ν/σ και συγκεκριμένα με τη διατύπωση, όλοι οι υπηρετούντες αυτή τη στιγμή στις συγκεκριμένες διευθύνσεις υπάλληλοι, ανεξάρτητα από τη φύση της εργασιακής τους σχέσεως, διασφαλίζονται ως προς τις θέσεις εργασίας τους. Με αυτό τον τρόπο, θα διασκεδαστούν και οι όποιες τυχόν φοβίες έχουν δημιουργηθεί στους υπαλλήλους των συγκεκριμένων διευθύνσεων για την εργασία τους.

4. Στο άρθρο 15 του ν/σ, όπου ορίζεται η σύνθεση του Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρείας, τα μέλη του οποίου διορίζονται με απόφαση του Υπουργού Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων, όχι μόνο δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για «κοινωνική πλειοψηφία» ως προς την σύνθεση του, αλλά και παντελής απουσία στοιχειώδους εκπροσώπησης των κοινωνικών εταίρων (εργαζομένων, εργοδοτών, συνταξιούχων), κάτι το οποίο προκαλεί δυσάρεστη έκπληξη, καθότι αναφερόμαστε πάντα σε μία εταιρεία με συγκεκριμένη κοινωνική αποστολή, όπου πέρα όλων των άλλων εχέγγυων, επιβάλλεται να υπάρχει και λογοδοσία για τα πεπραγμένα του διευθύνοντος συμβούλου αλλά και όλων αυτών που θα ασκούν την διοίκησή της, προς εκείνους (κοινωνικούς εταίρους) που με τις εισφορές τους έχουν δημιουργήσει την συγκεκριμένη ακίνητη περιουσία του φορέα. Κι ενώ υπάρχει αυτό το υπαρκτό έλλειμμα κοινωνικής εκπροσώπησης στη σύνθεση του Δ.Σ. της Α.Ε., τα πράγματα γίνονται ακόμα χειρότερα, με την ανυπαρξία πρόβλεψης για την εκπροσώπηση ακόμα κι αυτού του ίδιου του ΕΦΚΑ στα μέλη του Δ.Σ., κάτι που προφανώς και προβληματίζει, καθώς αναφερόμαστε πάντοτε για μια εταιρεία όπου αποκλειστικός μέτοχος είναι ο e-ΕΦΚΑ, την ακίνητη περιουσία του οποίου θα διαχειρίζεται ουσιαστικά ανεξέλεγκτα, ένας πολύ μικρός αριθμός ανθρώπων, οι οποίοι όταν και εάν κληθούν να «λογοδοτήσουν» κάποια στιγμή για τα πεπραγμένα τους, θα είναι αποκλειστικά και μόνο προς τον Υπουργό Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων, που όμως δεν ασκεί ιεραρχική διοίκηση επί του νομικού προσώπου που είναι ο e-ΕΦΚΑ, αλλά απλή εποπτεία.

Περί της συστάσεως μονάδας Εσωτερικών Ερευνών
Όπως αναφέρουμε και παραπάνω στο παρόν υπόμνημά μας, διακρίνουμε μία παντελή έλλειψη εμπιστοσύνης από μεριάς της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Εργασίας επί των στελεχών και των υπαλλήλων του e-ΕΦΚΑ. Αλλιώς δεν ερμηνεύεται το γεγονός, ότι ένα μεγάλο μέρος των ρυθμίσεων του επίμαχου ν/σ (άρθρα 7, 8 κι 9), αναλώνονται στο να δημιουργηθεί ένα εξωθεσμικό αστυνομοκρατούμενο πλαίσιο ελέγχου, με fast track διαδικασίες, αναγορεύοντας τους υπαλλήλους του φορέα, σε θιασώτες της διαφθοράς και της κακοδιοίκησης. Αυτό διαφαίνεται και από τις δημόσιες τοποθετήσεις της πολιτικής ηγεσίας, για τον αριθμό των εκκρεμών υποθέσεων που υπάρχουν στο πειθαρχικό συμβούλιο του φορέα μας, ξεχνώντας όμως να προσθέσει, ότι αυτός ο αριθμός οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στο γεγονός ότι επί δύο σχεδόν χρόνια λόγω πανδημίας, το πειθαρχικό συμβούλιο υπολειτουργούσε, και προφανώς όχι με ευθύνη των υπαλλήλων. Ως εκ τούτου, θεωρούμε παντελώς άδικο το να υφιστάμεθα αυτού του είδους την απαξιωτική συμπεριφορά από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, που προσβάλει την ηθική υπόσταση του συνόλου των υπαλλήλων του e-ΕΦΚΑ. Η παρέκκλιση από την κείμενη νομοθεσία, ως προς τις διαδικασίες ελέγχου, τη θεωρούμε ως «προπέτασμα καπνού» για να τραβήξει το βλέμμα της κοινής γνώμης από το ζήτημα της παραχώρησης της ακίνητης περιουσίας του φορέα στα χέρια ολίγων ατόμων, που σε αντίθεση με τους υπαλλήλους του φορέα που ελέγχονται κάθε λεπτό και δευτερόλεπτο για την εργασία τους, αυτοί θα είναι παντελώς ανεξέλεγκτοι. Δεν είναι οξύμωρο αυτό το γεγονός ; Γι’ αυτό και, παρότι δεν φοβούμαστε κανενός είδους έλεγχο επί της εργασίας μας, κάτι που είναι συνυφασμένο από τη φύση των καθηκόντων μας, δεν δεχόμαστε να αποτελέσουμε μόνο εμείς οι υπάλληλοι του ΕΦΚΑ, τα «πειραματόζωα» για την άσκηση πολιτικών που θα μας ξεχωρίζουν από το υπόλοιπο σώμα των δημοσίων υπαλλήλων, χαρακτηριζόμενοι ως τα «μαύρα πρόβατα». Ο δημοσιοϋπαλληλικός κώδικας, έχει όλες εκείνες τις πρόνοιες ώστε νa διασφαλίζουν τόσο την εύρυθμη λειτουργία των υπηρεσιών του φορέα μας, όσο και την άσκηση των απαιτούμενων ελέγχων από τη πλευράς των αρμοδίων υπηρεσιών. Ως εκ τούτου δεν αποδεχόμαστε το να αποτελέσουμε μόνο εμείς, την εξαίρεση από τον κανόνα.

Κύριε Πρόεδρε,
η Ομοσπονδία μας εκφράζοντας τα πιστεύω της συντριπτικής πλειονότητας των εργαζομένων στον Ηλεκτρονικό Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης, θέλει περισσότερο από τον καθέναν, τον πραγματικό εκσυγχρονισμό του κι επί αυτού έχουμε καταθέσει τα τελευταία χρόνια, συγκεκριμένες προτάσεις. Οι υπάλληλοι του ΕΦΚΑ, επιθυμούν πρώτοι αυτοί, να αποκτήσουν όλα εκείνα τα σύγχρονα μέσα, ώστε να μπορούν να ανταπεξέλθουν με επιτυχία κι αποτελεσματικότητα στον ρόλο και την αποστολή τους. Το έχουν αποδείξει περίτρανα όλα αυτά τα χρόνια και ιδίως κατά την περίοδο της πανδημίας, όταν έχοντας την ενίσχυσή μας με τους περίπου 3.000 νέους υπολογιστές, αλλά και με τη προσθήκη των νέων ψηφιακών εφαρμογών και μέσων που αποκτήσαμε ως φορέας, καταφέραμε και πετύχαμε την έκδοση-ρεκόρ των 225.000 συνταξιοδοτικών αποφάσεων το 2021, ένα ποσοστό αυξημένο κατά 91% σε σχέση με τις συνταξιοδοτικές αποφάσεις που είχαν εκδοθεί το 2019. Κι αυτό επιτεύχθηκε παρότι είχαμε κατά την ίδια περίοδο, την συνταξιοδοτική φυγή περίπου 800 υπαλλήλων.
Οπότε θέλουμε να ελπίζουμε ότι γίνονται απολύτως κατανοητές οι καλές μας προθέσεις, όταν ως εργαζόμενοι του φορέα, λέμε ότι ο πραγματικός και ουσιαστικός εκσυγχρονισμός του ΕΦΚΑ, σε καμία περίπτωση δεν υπηρετείται με τις προαναφερόμενες επίμαχες διατάξεις του ν/σ, με τις οποίες ασχοληθήκαμε με το παρόν μας υπόμνημα. Θέλουμε να πιστεύουμε, ότι θα λάβετε πολύ σοβαρά τις θέσεις και τα επιχειρήματα που διατυπώνουμε, όταν θα νομοθετείτε τις σχετικές διατάξεις. Είναι πιστεύουμε χρέος όλων μας και ιδιαίτερα των εκπροσώπων του Ελληνικού λαού, το να διασφαλίσουμε την εύρυθμη λειτουργία αυτού του πάρα πολύ σημαντικού δημόσιου φορέα για την Ελληνική Κοινωνία, ο οποίος εξυπηρετεί ούτε λίγο ούτε πολύ, περί τα έντεκα εκατομμύρια άμεσα κι έμμεσα ασφαλισμένους

ΠΟΠΟΚΠ – 4002-14.2.22 ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΓΙΑ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ «ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟ» – ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΕΦΚΑ

ΠΟΣΕ ΕΦΚΑ – 082_Υπόμνημα ΠΟΣΕ ΕΦΚΑ προς την Διαρκή Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής των Ελλήνων