Μόλις 8 (!) οι συντάξεις από ιδιώτες

Χριστίνα Κοψίνη – εφσυν

Πενιχρή αποδεικνύεται μέχρι στιγμής η συμβολή λογιστών και δικηγόρων στη μείωση των εκκρεμών αιτήσεων συνταξιοδότησης ● Η έλλειψη προσωπικού στον ΕΦΚΑ παραμένει το σημαντικότερο πρόβλημα παρά τις προσπάθειες του υπουργού Εργασίας να επιρρίψει στους εργαζόμενους την ευθύνη για τις καθυστερήσεις.

Λιγότερες κι από τα δάχτυλα των δυο χεριών είναι οι εκκρεμείς συνταξιοδοτικές αιτήσεις που ολοκληρώθηκαν από τους ιδιώτες (λογιστές και νομικούς), οι οποίοι διαφημίστηκαν ως σωτήρια λύση για τις μεγάλες καθυστερήσεις στις απονομές συντάξεων. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι φάκελοι που οριστικοποιήθηκαν με την πρόσθετη συμβολή των ιδιωτών μέχρι και μία ημέρα πριν από τα Χριστούγεννα δεν ξεπέρασαν τους… οκτώ.

Αλλωστε, η ένταξη των ιδιωτών μάλλον προκαλεί περισσότερη επιβάρυνση στο προσωπικό του Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ), παρά επιφέρει επίλυση των προβλημάτων. Χαρακτηριστικό το έγγραφο της γενικής διευθύντριας Ελένης Νιαρχάκου με τις «οδηγίες προς τα υποκαταστήματα σχετικά με την ενεργοποίηση της πλατφόρμας για την υποβολή και νέων αιτήσεων από πιστοποιημένους επαγγελματίες».

Στιγμιότυπο από την απεργιακή συγκέντρωση των εργαζομένων του ΕΦΚΑ στο υπουργείο Εργασίας την περασμένη ΠέμπτηEUROKINISSI/ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ

Οπως προκύπτει από την εσωτερική αλληλογραφία, ακόμη κι όταν η αίτηση ολοκληρωθεί και εκδοθεί σχέδιο απόφασης από τον πιστοποιημένο επαγγελματία, δεν θα ακολουθείται η προαναφερόμενη διαδικασία ανάκτησης της αίτησης από το υποκατάστημα. Για τον έλεγχο της ορθότητας της ασφάλισης ως προς τον χρόνο ασφάλισης που έχει χρησιμοποιηθεί υπεύθυνος είναι ο προϊστάμενος που έχει οριστεί από τον διευθυντή. Ο δε προϊστάμενος ανακεφαλαίωσης ή ασφάλισης εσόδων, αντίστοιχα, έχει χρονικό περιθώριο 10 εργάσιμων ημερών προκειμένου να ελέγξει τον χρόνο ασφάλισης.

Εάν δε διαπιστωθούν λάθη κατά τον έλεγχο της συνταξιοδοτικής απόφασης θα χρεώνεται σε εισηγητή του υποκαταστήματος προκειμένου η υπόθεση να ολοκληρωθεί από τον Φορέα.

Στην πραγματικότητα και παρ’ όλη την προσπάθεια του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κ. Χατζηδάκη να δημιουργήσει, ακόμη και πριν από τα Χριστούγεννα, αρνητικές εντυπώσεις για το προσωπικό του ΕΦΚΑ ζητώντας να ακυρωθούν οι χριστουγεννιάτικες άδειες (λες και ο ίδιος δεν ζει στη χώρα όπου προ και μετά τη γέννησης του Θείου Βρέφους σύσσωμη η δημόσια διοίκηση παγώνει ή υπολειτουργεί -κι όχι μόνο στην Ελλάδα) η όποια αύξηση παρατηρείται στον ρυθμό των απονομών συντάξεων οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στο προσωπικό, το οποίο -όπως συμβαίνει σε όλη τη διοίκηση- διακρίνεται από διαφορετικές ταχύτητες ετοιμότητας. Μόνο που στον ΕΦΚΑ όσο αυξάνεται το επικοινωνιακό παίγνιο του κ. Χατζηδάκη τόσο ερημώνουν και τα γραφεία από έλλειψη προσωπικού.

Αποχωρήσεις και στην Κρήτη

Και για να μη μένουμε μόνο στα της Αθήνας, ας πάμε στην Κρήτη. Μόνο μέσα στο 2021, αποχώρησαν λόγω συνταξιοδότησης από το υποκατάστημα Χανίων 18 υπάλληλοι του ΕΦΚΑ, μεταξύ των οποίων όλοι όσοι είχαν θέση προϊστάμενου! Τέσσερις αποχώρησαν από το τμήμα συντάξεων. Πρόκειται για υπαλλήλους με μεγάλη εμπειρία, χωρίς φυσικά να αντικατασταθούν. Τόσο στην Κρήτη όσο και στα υπόλοιπα καταστήματα έχει ξεκινήσει από το φθινόπωρο η εφαρμογή του νέο οργανογράμματος του ΕΦΚΑ, εντελώς στο πόδι και χωρίς κανέναν προγραμματισμό. Κι αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι δημόσιοι υπάλληλοι του π. ΟΑΕΕ που έρχονται στα γραφεία του νέου ΕΦΚΑ, καταφθάνουν χωρίς συγκεκριμένες αρμοδιότητες, χωρίς τα αρχεία τους, ενώ συχνά όχι μόνο δεν ξέρουν τι να κάνουν, αλλά δεν έχουν ούτε καρέκλα να καθίσουν.

Οι ασφαλισμένοι τους αναζητούν για να εξυπηρετηθούν, αλλά αυτό φυσικά δεν γίνεται, με αποτέλεσμα να υπάρχουν δικαιολογημένες διαμαρτυρίες. Στο Ηράκλειο, όπου υπάρχουν τρία υποκαταστήματα μισθωτών, οι υπάλληλοι του ΟΑΕΕ έχουν κατανεμηθεί και στα τρία με αποτέλεσμα οι ασφαλισμένοι να μην ξέρουν πού να τους βρουν. Δεν υπάρχει καμιά οδηγία πού θα απευθύνουν τα έγγραφα και πώς θα γίνεται η επικοινωνία μεταξύ των πρώην φορέων.

Επίσης πολλοί από τους άρτι αφιχθέντες όχι μόνο στο Ηράκλειο, αλλά και στην Καλλιθέα, στο κατάστημα της οποίας μετακινήθηκαν πρόσφατα οι εργαζόμενοι από τον ΟΑΕΕ, έχουν καινούργια αντικείμενα στα οποία δεν είναι εκπαιδευμένοι. Ηδη την περίοδο των αυξημένων ποσοστών τηλεργασίας, όσοι είχαν απομείνει στα τμήματα συντάξεων ήταν στα όρια των αντοχών τους και αν ο διευθυντής δεν τους επέτρεπε τηλεργασία, δεν θα μπορούσε να προχωρήσει τίποτα. «Εργαζόμαστε πέραν του ωραρίου, ακόμη και Σαββατοκύριακα και όλες τις αργίες και οι εκκρεμότητες συσσωρεύονται» δηλώνει εργαζόμενος από το τμήμα συντάξεων στο Ρέθυμνο προτιμώντας να διατηρήσει την ανωνυμία του.

Μάλιστα ο ίδιος δηλώνει στην «Εφ.Συν.» ότι ενώ υπάρχουν τα γνωστά προβλήματα, «οι τοποθετήσεις σε θέσεις ευθύνης συνεχίζουν να γίνονται με καθαρά κομματικά κριτήρια». Συγκεκριμένα, υπάλληλος από το Δ.Σ. του συλλόγου εργαζομένων, που ανήκει στη ΔΑΚΕ, έγινε πρόσφατα προϊστάμενος, παραμερίζοντας πολύ παλιότερο και ικανότατο συνάδελφο και σε συνεννόηση με συνδικαλιστικό στέλεχος της ΠΟΣΕ, κανονίζουν ποιοι θα γίνουν προϊστάμενοι σε Χανιά και Ρέθυμνο» σημειώνει εκφράζοντας τη μεγάλη δυσαρέσκεια που υπάρχει μεταξύ των εργαζομένων και για τη λειτουργία του Συνδικάτου.