Προβληματισμοί και φόβοι ενόψει της νέας σχολικής χρονιάς

της Γεωργίας Γεωργίου

Λίγες μέρες έχουν απομείνει για την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς και σ΄όλον τον εκπαιδευτικό κόσμο επικρατεί έντονη ανησυχία για τις συνθήκες μέσα στις οποίες θα κληθούν οι διδάσκοντες να πραγματώσουν τις παιδαγωγικές τους αρμοδιότητες. Το βασικό στοιχείο που κυριαρχεί είναι η ανασφάλεια και η αβεβαιότητα και το μόνο που γνωρίζουν είναι ότι τα σχολεία ανοίγουν με τους όρους της προηγούμενης χρονιάς , οι οποίοι συνέβαλαν στην αναποτελεσματική λειτουργία τους σε όλα τα επίπεδα. Η σχολική χρονιά που πέρασε άφησε πίσω της σοβαρά προβλήματα και έγινε αφορμή να αποκαλυφτούν ανεπάρκειες και λανθασμένες πολιτικές. Τα κυριότερα από τα προβλήματα εντοπίζονται στον χώρο της καθαριότητας , τα οποία επιτείνονται λόγω της πανδημίας. Οι τρίωρες συμβάσεις του προσωπικού καθαριότητας δεν επαρκούν για την εξασφάλιση των απαραίτητων όρων υγιεινής σε όλη τη διάρκεια του σχολικού προγράμματος. Επιπλέον τα σχολεία δεν είναι εφοδιασμένα με μάσκες μιας χρήσης καθώς μια τέτοια δαπάνη δεν δικαιολογείται από τις σχολικές επιτροπές. Το ζήτημα αυτό είναι ιδιαίτερα σοβαρό καθώς οι μαθητές λόγω της απειρίας τους αδυνατούν να τηρήσουν τους κανόνες σωστής χρήσης της πάνινης μάσκας, η οποία επιπροσθέτως δεν παρέχει καμιά ασφάλεια, και επιπλέον η πολύωρη χρήση της την καθιστά επικίνδυνη για την υγεία τους.

Ένα μεγάλο πρόβλημα στην εκπαίδευση είναι και τα πληθωρικά τμήματα. Ειδικότερα με την αύξηση των μαθητών ανά τμήμα που θεσμοθέτησε η σημερινή κυβέρνηση σε κάποιες περιπτώσεις θα συνωστίζονται σε στενές και ακατάλληλες αίθουσες πολλοί μαθητές , με αποτέλεσμα να μην τηρούνται ούτε στο ελάχιστο τα υγειονομικά πρωτόκολλα για την προστασία μαθητών και εκπαιδευτικών . Όλο αυτό τον καιρό, κύριο αίτημα των εκπαιδευτικών είναι η μείωση των μαθητών σε 15 ανά τμήμα.

Το μόνο όμως που απασχόλησε την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας είναι το πώς θα περάσουν τα αντιεκπαιδευτικά νομοσχέδια μέσα στο καλοκαίρι, τα οποία θα οδηγήσουν τη δημόσια εκπαίδευση στην υποβάθμιση και την εμπορευματοποίησή της. Στην κατεύθυνση αυτή κινούνται οι νέοι νόμοι για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών. Το υπουργείο υιοθετώντας μια ρητορεία στηριγμένη στις αρχές του σύγχρονου μάνατζμεντ και με την αξιοποίηση όρων όπως ενδυνάμωση, ποιότητα, βελτίωση, αποτελεσματικότητα, λογοδοσία προσπαθεί να γλυκάνει το χάπι, ενώ στην ουσία επιδιώκει την επιβολή της ιεραρχικής αξιολόγησης, που αποτελεί βασικό στοιχείο των νεοφιλελεύθερων και νεοσυντηρητικών πολιτικών για την εκπαίδευση, με την καλλιέργεια της υποταγής , του φόβου και της πειθαρχίας και πάντα στη γραμμή των επιταγών του Ο.Ο.Σ.Α.

Ακόμη και τα περιβόητα Εργαστήρια Δεξιοτήτων που σε καμιά περίπτωση δεν αποτελούν πολιτική ιδιοκτησία του Υπουργείου Παιδείας θυμίζουν παλιό κρασί σε νέο φλασκί. Η καλλιέργεια όλων των μορφών δεξιοτήτων που εδώ και χρόνια περιγράφονται και στις κατευθύνσεις του Ο.Ο.Σ.Α, γίνεται ήδη στο σχολείο μέσα από την πληθώρα καινοτόμων προγραμμάτων που εφαρμόζουν οι εκπαιδευτικοί στο πλαίσιο της Ευέλικτης Ζώνης (Αγωγή Υγείας, Περιβαλλοντικά προγράμματα, S.T.E.A.M. – Ρομποτική) και αποτελεί στόχευση των προγραμμάτων σπουδών ήδη από τις αρχές του 21 ου αιώνα.

  • Θα πρέπει όμως να επισημανθεί ότι η καλλιέργεια των δεξιοτήτων δεν μπορεί να αποτελεί αυτοσκοπό των διδακτικών παρεμβάσεων αλλά πρέπει να προκύπτει έμμεσα και αβίαστα μέσα από την προσέγγιση των επιμέρους γνωστικών αντικειμένων.
  • Θα πρέπει, τέλος, να τονιστεί πως για να πετύχει μια καινοτομία ή μια αλλαγή απαραίτητη συνθήκη είναι η συμμετοχή των εκπαιδευτικών στον σχεδιασμό της και η εξασφάλιση της συναίνεσης και της δέσμευσής τους, κάτι που προκλητικά αγνόησαν οι ειδικοί του Υπουργείου παιδείας .

Για τους λόγους αυτούς και οι εν λόγω παρεμβάσεις θα καταγραφούν από τους ιστορικούς του μέλλοντος ως ¨ η μεταρρύθμιση που δεν έγινε΄΄.

Η Γεωργία Γεωργίου, είναι Ειδική παιδαγωγός ,Φοιτήτρια Ευρωπαϊκού Πολιτισμού του Ε.Α.Π.

Πηγή: Κυριακάτικη εφημερίδα ΚΟNTRA.