Σχολεία / 12.000 παραιτήσεις στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Την κρίση στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση επιτείνουν τα τεράστια κενά λόγω παραιτήσεων, που υπολογίζονται σε 12.000

Της Αντυς Κουκλάδα

Μεγάλα προβλήματα θα υπάρξουν στην πλειονότητα των σχολείων κατά την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς εξαιτίας των αυξημένων κενών εκπαιδευτικών που έχουν δημιουργηθεί λόγω των παραιτήσεων. Την ίδια ώρα, το υπουργείο Παιδείας σιωπά και φαίνεται πως δεν λαμβάνει υπόψη τα αιτήματα των ομοσπονδιών για άμεσες προσλήψεις εκπαιδευτικών προκειμένου να σωθεί η σχολική χρονιά.

Χιλιάδες οργανικά κενά

«Τα οργανικά κενά είναι περίπου 13.000 στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση σε όλη την Ελλάδα. Σε αυτά συμπεριλαμβάνονται και οι παραιτήσεις εκπαιδευτικών» λέει στην ΑΥΓΗ ο τ. αιρετός του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου του υπουργείου Παιδείας Νεκτάριος Κορδής. Σε ό,τι αφορά τις παραιτήσεις δεν υπάρχει ακριβές νούμερο, καθώς το υπουργείο Παιδείας δεν δίνει σαφή στοιχεία. «Ωστόσο, υπολογίζουμε ότι κυμαίνονται μεταξύ 4.500 και 5.000» επισημαίνει ο Ν. Κορδής.

Η κατάσταση είναι εξίσου δύσκολη και στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, όπου οι παραιτήσεις ξεπερνούν τις 7.000, ενώ τα κενά μαζί με τη Δευτεροβάθμια υπολογίζονται σε περισσότερα από 15.000. Επιπλέον, οι ενεργοί αναπληρωτές είναι 45.000, ενώ οι προσλήψεις ήταν πάνω από 52.000. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι 7.000 έχουν παραιτηθεί. Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα στοιχεία, οι αποχωρήσεις των μόνιμων εκπαιδευτικών αναμένεται να σημειώσουν ρεκόρ, καθώς πρόκειται για τη μεγαλύτερη έξοδο των τελευταίων ετών.

Αδιέξοδο

«Εάν δεν γίνουν διορισμοί, θα υπάρχει αδιέξοδο» επισημαίνει ο Ν. Κορδής. Παράλληλα προσθέτει ότι «οι 5.250 διορισμοί που λέει η υπουργός Παιδείας ότι θα κάνει το 2021 είναι σταγόνα στον ωκεανό. Με το ξεκίνημα της νέας χρονιάς θα πρέπει να διοριστούν 40.000 αναπληρωτές. Αλλιώς τα προβλήματα που θα δημιουργηθούν θα είναι τεράστια». Από την πλευρά τους, οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες ΟΛΜΕ και ΔΟΕ, οι οποίες είχαν και συνάντηση με την υπουργό την προηγούμενη εβδομάδα, έχουν ήδη διατυπώσει το αίτημά τους για να προχωρήσουν και οι 10.500 προσλήψεις που έχουν δρομολογηθεί φέτος το καλοκαίρι προκειμένου να πάρουν «ανάσα» τα σχολεία.

«Στον αέρα» Κρήτη, Αιγαίο, Ιόνιο

«Έχουν αδειάσει τα νησιά του Αιγαίου, η Κρήτη, το Ιόνιο. Εκεί εντοπίζονται τα μεγαλύτερα κενά» λέει ο Ν. Κορδής. Από την άλλη, σημαντικά κενά υπάρχουν και σε πολλές περιοχές της Πελοποννήσου, όπως η Λακωνία και η Ηλεία. Εάν το υπουργείο Παιδείας δεν προχωρήσει σε μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών, τα σχολεία δεν θα είναι λειτουργικά, ενώ ο Σεπτέμβριος θα ξεκινήσει χωρίς καθηγητές. Από την άλλη, έγιναν πολλές μεταθέσεις σε Αττική, Κεντρική Μακεδονία και Θεσσαλία, οι οποίες βρίσκονται «στο κόκκινο».

Η εκρηκτική κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στα σχολεία κρύβει σημαντικούς κινδύνους.  Ένας από αυτούς είναι ότι το υπουργείο Παιδείας ίσως επιδιώκει να καθιερώσει την τηλεκπαίδευση, ειδικά στις πιο απομακρυσμένες περιοχές. «Θα πάει να χρησιμοποιήσει την τηλεκπαίδευση -με ό,τι αυτό συνεπάγεται- προκειμένου να καλυφθούν τα σχολεία στα οποία δεν θα υπάρχει επαρκής αριθμός καθηγητών. Κι αυτό θα το δούμε κυρίως σε μικρά ακριτικά νησιά, όπου πιθανότατα θα καθιερωθούν τα τηλεμαθήματα, τουλάχιστον μέχρι να γίνουν οι απαραίτητες προσλήψεις» υπογραμμίζει ο Ν. Κορδής. «Σ’ αυτές τις δύσκολες περιοχές τον Σεπτέμβριο, όταν ανοίξουν τα σχολεία, θα υπάρχει μόνο ο διευθυντής και ίσως ένας – δύο μόνιμοι καθηγητές».

Υπενθυμίζεται ότι οι εκπαιδευτικοί έχουν τονίσει πολλές φορές ότι η τηλεκπαίδευση -η οποία δεν λειτούργησε ποτέ αποτελεσματικά- είχε ως συνέπεια να ενταθούν οι ταξικοί φραγμοί και να δημιουργηθούν μαθητές δύο ταχυτήτων.

ΦΙΛΗΣ

Να διοριστούν 15.000 μόνιμοι εκπαιδευτικοί έως τον Σεπτέμβριο

«Οι συνταξιοδοτήσεις των εκπαιδευτικών, περίπου 35.000 τη μνημονιακή περίοδο, χωρίς να έχει γίνει ούτε ένας διορισμός, έχουν αφήσει βαρύτατο στίγμα στην εκπαίδευση. Η μέση ηλικία του μόνιμου προσωπικού έχει ανέβει δραματικά, ενώ τα τελευταία χρόνια ο αριθμός των αναπληρωτών που καλούνται να καλύψουν όπως – όπως τα κενά έχει εκτοξευτεί. Ως αποτέλεσμα, την περσινή χρονιά ο ένας στους τρεις εκπαιδευτικούς ήταν αναπληρωτής, με προφανείς επιπτώσεις στον προγραμματισμό και στη λειτουργία του δημόσιου σχολείου.  Έτσι δεν προχωράμε» δήλωσε στην ΑΥΓΗ ο τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Φίλης.

Παράλληλα είπε ότι «το πρώτο πράγμα που έκανε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ήταν η προετοιμασία διορισμού 15.000 μόνιμων εκπαιδευτικών σε Ειδική Αγωγή και Γενική Εκπαίδευση – και όχι αστυνομικών. Ο καθένας έχει τις προτεραιότητές του. Η κυβέρνηση καθυστέρησε αυτούς τους διορισμούς, επιχειρώντας μάλιστα, όταν τελικώς προχώρησε με την Ειδική Αγωγή, να τους παρουσιάσει ως δικό της έργο. Φέτος, με 7.000 περισσότερα οργανικά κενά, ετοιμάζεται να κόψει τους διορισμούς στα δύο κάνοντας μόλις 5.200 στη Γενική Εκπαίδευση. Επ’ ουδενί κάτι τέτοιο δεν πρέπει να συμβεί. Η επόμενη χρονιά θα είναι τρομερά δύσκολη για μαθητές, δασκάλους και καθηγητές. Το υπουργείο οφείλει μέχρι τον Σεπτέμβριο να έχει στείλει στα σχολεία το λιγότερο 15.000 νέους μόνιμους εκπαιδευτικούς: τους 10.500 που είχε προγραμματίσει ο ΣΥΡΙΖΑ και έπρεπε να είχαν διοριστεί από το 2020, συν ακόμα 4.500 λόγω των αποχωρήσεων».

ΠΗΓΗ