Αναστολή της πιλοτικής εφαρμογής της περιγραφικής αξιολόγησης
Η ΕΡΑ είχε και έχει εναντιωθεί στο υπάρχον σύστημα αξιολόγησης των μαθητών, και επειδή παιδαγωγικά δεν μας βρίσκει σύμφωνους, αλλά και γιατί πίσω από την αριθμητική βαθμολογία κρύβεται μια ολόκληρη πολιτική αντίληψη , αυτήν του ανταγωνισμού, της κατάταξης, των «ικανών» με βάση τα προσδοκόμενα αποτελέσματα, εξωγενή τις περισσότερες φορές με τις ιδιαίτερες δυνατότητες, τις μαθησιακές ανάγκες και τις ποικίλες ανησυχίες των μαθητών.
Η πρόθεση του υπουργείου Παιδείας να αλλάξει το «βαθμοκρατικό» σύστημα αξιολόγησης είναι θετική. Όμως, αιφνιδιαστικά, λίγες μέρες πριν το κλείσιμο των σχολείων για τις διακοπές των Χριστουγέννων και μέσα σε στενό χρονικό διάστημα καλεί τους εκπαιδευτικούς και τους συλλόγους διδασκόντων να δηλώσουν συμμετοχή με στόχο την πιλοτική εφαρμογή της περιγραφικής αξιολόγησης.
Ταυτόχρονα η εγκύκλιος στάλθηκε χωρίς να υπάρχουν μια σειρά προαπαιτούμενα, ώστε να είναι επιτυχής η μετάβαση στην περιγραφική αξιολόγηση των μαθητών. Εκτιμούμε ότι το σύστημα αξιολόγησης που επιλέγεται είναι συνάρτηση πολλών παραγόντων και θα πρέπει να συμβαδίζει με γενικότερες αλλαγές στους στόχους, στις προθέσεις, στα προγράμματα, στα βιβλία. Η περιγραφική αξιολόγηση αν δεν συνδυαστεί με τα παραπάνω υπάρχει ο κίνδυνος να εκφυλιστεί εν μέσω αντιφάσεων: Π.χ τα περισσότερα μαθήματα έχουν επαναληπτικά κριτήρια αξιολόγησης μόνο στην εξέταση συγκεκριμένων στόχων, τις περισσότερες φορές δε μονοδιάστατων, στηριζόμενα σε προσδοκώμενες απαντήσεις αποστήθισης.
Το ΙΕΠ αφήνει να εννοηθεί ότι θα υπάρξουν στο πιλοτικό πρόγραμμα διδακτικές κατευθύνσεις και αλλαγές τέτοιες που να συνάδουν με την περιγραφική αξιολόγηση. ¨Όμως, πριν γίνουν γνωστές αυτές καλούνται εθελοντικά οι εκπαιδευτικοί να δηλώσουν συμμετοχή για εφαρμογή «διδακτικών πακέτων» που δεν γνωρίζουν.
Καλούμε την πολιτική ηγεσία του Υπουργείο Παιδείας να αναβάλει την πιλοτική εφαρμογή , και αφού πάρει πρώτα υπόψη και τις θέσεις-πορίσματα που θα προκύψουν από τον επιστημονικό διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα (ΔΟΕ- ΟΛΜΕ- Συλλόγους Διδασκόντων) με προτάσεις που θα κατοχυρώνουν την παιδαγωγική ελευθερία , μακριά από έτοιμες και αυστηρά καθορισμένες φόρμες να επαναφέρει το θέμα για την πιλοτική εφαρμογή, με στόχο τη γενίκευση σε όλα τα σχολεία.
