Ναυμαχία για τη ΣΣΕ των πληρωμάτων

Για να μπορέσουν οι Ελληνες ναυτικοί να βρουν δουλειά στα πλοία των Ελλήνων εφοπλιστών θα πρέπει η μισθοδοσία τους να είναι ανταγωνιστική με το διεθνές περιβάλλον και αυτό θα γίνει μόνο εάν εφαρμοστεί η Διεθνής Σύμβαση Εργασίας (ΙΤF) που ισχύει και για τους μισθούς των Φιλιππινέζων, των Ουκρανών, των Ινδών κ.ά.

Αυτά και πολλά άλλα δήλωσε ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) Θόδωρος Βενιάμης μιλώντας στο ραδιόφωνο του «Αlpha», εξαπολύοντας ταυτόχρονα επίθεση σε συνδικαλιστές του χώρου της ναυτεργασίας, και ιδιαίτερα στο σωματείο της ΠΕΝΕΝ και στον πρόεδρό της Αντώνη Νταλακογεώργο, υποστηρίζοντας ότι αυτοί μπλοκάρουν τη διαδικασία εναρμόνισης των μισθολογίων των Ελλήνων ναυτικών με την ΙΤF, στερώντας το δικαίωμα να βρουν δουλειά χιλιάδες ναυτικοί.

Μια παρέμβαση που προκάλεσε εντύπωση και ταυτόχρονα δημιούργησε αρκετά ερωτήματα για τον χρόνο και τον τρόπο που ο πρόεδρος της ΕΕΕ επέλεξε να την κάνει.

Ισως είναι η πρώτη φορά στην 8ετη θητεία του που ο Θ. Βενιάμης παραχωρεί τέτοιου είδους συνέντευξη, καθώς είναι γνωστό ότι μέχρι σήμερα οι παρεμβάσεις του γίνονταν μέσα από ομιλίες του σε εκδηλώσεις ή στην ετήσια έκθεση της ΕΕΕ.

Σ’ αυτή του όμως τη συνέντευξη μίλησε για πολλά, όπως ότι κάποια σωματεία -όχι όλη η ΠΝΟ- διαφωνούν με την εφαρμογή της ΙΤF.

«Ερχεται ο Νταλακογεώργος», είπε «και μας λέει ότι εγώ θέλω ο ναύτης να παίρνει 4-5 χιλιάδες ευρώ, ενώ εμείς λέμε πως για να είμαστε ανταγωνιστικοί μπορούμε να δίνουμε αυτά που παίρνουν οι Φιλιππινέζοι, οι Ουκρανοί, οι Ινδοί, και ο κατώτερος μισθός είναι 1.700 ευρώ».

Και αναρωτήθηκε «γιατί λοιπόν ένας συνδικαλιστής να μπλοκάρει τον άνεργο ναυτικό και να μην μπορεί να προσφέρει στην οικογένειά του 1.700 ευρώ;».

Σε ό,τι αφορά τις σχέσεις τους με την πολιτεία, τόνισε ότι «είμαστε αρκετά κοντά» χωρίς να υπάρχει συμφωνία σε όλους τους τομείς, επισήμανε ότι η κυβέρνηση έχει σταθεί αρωγός στις θέσεις τους, ενώ ήταν απόλυτος στο ότι οι Ελληνες εφοπλιστές δεν αποκτούν τον πλούτο τους στην Ελλάδα και το μόνο που ζητούν από την ελληνική κυβέρνηση είναι να παραμείνουν ανταγωνιστικοί.

Εξήγησε πως ο λόγος που η ελληνική σημαία δεν είναι ανεβασμένη στο σύνολο των ελληνικών πλοίων έχει να κάνει με τη ναυτοσύνη:

«Για να επανέλθει η ναυτοσύνη των Ελλήνων και να μπορέσουμε να δώσουμε δουλειά στους άνεργους Ελληνες ναυτικούς πρέπει να καταλάβει ο κόσμος και να πειστούν οι συνδικαλιστές -που δεν πείθονται- ότι πρέπει να ελευθερωθεί η ναυτιλία και ο εφοπλισμός από τον δεσμό ορισμένων ανθρώπων που δεν εξυπηρετούν τα συμφέροντα της Ελλάδας».

Μποφόρ αντιδράσεων

Οπως ήταν φυσικό, η συνέντευξη του Θ. Βενιάμη προκάλεσε την μήνι της Πανελλήνιας Ενωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ), η οποία σε πολυσέλιδη ανακοίνωσή της τονίζει ότι «η ΕΕΕ σχεδόν ποτέ δεν σχολίαζε και δεν έπαιρνε θέση για τις απόψεις του ταξικού αγωνιστικού κινήματος» και χαρακτηρίζει «πρωτοφανή» και «ασυνήθιστη» την επίθεση που εξαπέλυσε ο πρόεδρος της ΕΕΕ εναντίον της ΠΕΝΕΝ και του προέδρου της.

Διευκρινίζει ότι ο βασικός μισθός του ναύτη στα ποντοπόρα πλοία, βάσει της ισχύουσας ΣΣΕ, είναι 860 ευρώ και το επίδομα για τις Κυριακές 189 ευρώ, σύνολο 1.039 ευρώ τον μήνα.

Ο ναυτικός εργάζεται 7 μέρες την εβδομάδα, 30 μέρες το μήνα και εφόσον δουλέψει υπερωριακή απασχόληση πέραν του 8ώρου ημερησίως και του 40ώρου της εβδομάδας, αμείβεται υπερωριακά.

Ενας μέσος μισθός Ελληνα ναύτη στην ποντοπόρο ναυτιλία με 120 ώρες υπερωριακή εργασία και υπολογίζοντας όλες τις πάγιες και σταθερές αποδοχές σύμφωνα με την ΣΣΕ ανέρχεται στα 2.300 με 2.500 ευρώ τον μήνα.

«Αρα μόνο κακοποίηση της αλήθειας συνιστά ο ισχυρισμός του προέδρου της ΕΕΕ ότι ο πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ ζητά 5.000 ευρώ μισθό για τον ναύτη», επισημαίνεται.

Το προεδρείο του ναυτεργατικού σωματείου επισημαίνει ότι η ΣΣΕ της ΙΤF την οποία θέλει να εφαρμόσει η ΕΕΕ στην ποντοπόρο ναυτιλία προβλέπει για εργασία 7 μέρες την εβδομάδα, 12 ώρες δουλειάς από Δευτέρα έως Παρασκευή, 4 ώρες το Σαββατοκύριακο, μαζί με τα επιδόματα, την αναλογία της άδειας, την εργασία στις αργίες, συνολικό μισθό 1.600 δολάρια, που αντιστοιχούν (με τη σημερινή ισοτιμία ευρώ – δολαρίου) σε 1.430 ευρώ για τον Ελληνα ναύτη.

Οσο για τον ισχυρισμό του Θ. Βενιάμη ότι τον πλούτο του ο Ελληνας εφοπλιστής δεν τον κάνει στην Ελλάδα, το προεδρείο της ΠΕΝΕΝ απαντά ότι «ο πλούτος τους κατοχυρώνεται και διασφαλίζεται με βάση το καθεστώς των προνομίων που τους εξασφαλίζει το ελληνικό κράτος από το 1953 με τον νόμο 2687/53 και τον νόμο 27/1975 για τη φορολογία τους».

Πηγή: εφσυν