Κυβέρνηση Μητσοτάκη / Ένα βήμα πιο κοντά στην οριστική ιδιωτικοποίηση λεωφορειακών γραμμών

Η διαβούλευση για τον διαγωνισμό παραχώρησης 63 γραμμών για 7,5 χρόνια με κόστος για τα δημόσια ταμεία στα 390 εκατ. ευρώ ολοκληρώθηκε στις 29 Ιουλίου. Στα λιγοστά σχόλια, ως επί το πλείστον από την ομοσπονδία των ΚΤΕΛ (ΠΟΑΥΣ), οι τελευταίοι ζητούν την αύξηση του προβλεπόμενου χρόνου της σύμβασης παραχώρησης από τα 7,5 στα 10 έτη κατ’ ελάχιστο, προκειμένου να έχει λιγότερο ρίσκο η επένδυση για την προμήθεια αστικών λεωφορείων. Την ίδια στιγμή, διεκδικούν την αλλαγή της ήδη ευνοϊκής για τους ιδιώτες αποζημίωσης ανά όχημα το χιλιόμετρο που ορίζεται στο κείμενο της προκήρυξης στα 2,13 ευρώ, ζητώντας την αύξησή της έως και τα 2,90 ευρώ! Αλλαγή στο κείμενο του διαγωνισμού υπάρχει και σε ορισμένα σχόλια όσον αφορά την ηλικία των λεωφορείων, ζητώντας ουσιαστικά να αυξηθεί ο χρόνος ηλικίας των μεταχειρισμένων λεωφορείων των υποψήφιων αναδόχων πάνω από τα 5 έτη, που θέτει «ταβάνι» η προκήρυξη.

Το κείμενο της διακήρυξης είχε αναρτηθεί στα τέλη Ιουνίου από τον ΟΑΣΑ στην πύλη «Προμηθέας» για τις ηλεκτρονικές δημόσιες συμβάσεις προκειμένου να συγκεντρωθούν σχόλια, ώστε να ακολουθήσει στη συνέχεια η προκήρυξη του διεθνούς διαγωνισμού με τον τίτλο «Παροχή υπηρεσιών επιβατικών μεταφορών με αστικά λεωφορεία στην Ανατολική και Δυτική Αττική για 60 μήνες με δικαίωμα παράτασης έως 30 μήνες».

Ο διαγωνισμός χωρίζεται σε δύο τμήματα, ένα για την Ανατολική Αττική και ένα δεύτερο για τη Δυτική, με τους υποψήφιους να δύνανται να εκδηλώσουν ενδιαφέρον και για τα δύο ή μόνο για το ένα.

Η συνολική και για τα δύο τμήματα εκτιμώμενη αξία της σύμβασης, συμπεριλαμβανομένου του δικαιώματος παράτασης (5+2,5 χρόνια), ανέρχεται στο ποσό των 312 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ, δηλαδή σχεδόν 390 εκατ. ευρώ. Από τα 312 εκατ., τα 208 αφορούν το βασικό διάστημα των 60 μηνών της παραχώρησης και τα 104 το δικαίωμα παράτασης κατά 30 μήνες. Το πρώτο τμήμα αφορά συνολικά 28 γραμμές και το δεύτερο 35 γραμμές, σύνολο 63, όσες δηλαδή λειτουργούν και στην πράξη τα ΚΤΕΛ (από τις 72 γραμμές που τους έχουν παραχωρηθεί, καθώς δεν διαθέτουν τον ανάλογο στόλο).

Χρυσάφι η αποζημίωση στους ιδιώτες

Αξίζει να σημειώσουμε ότι η τιμή υπολογισμού της αποζημίωσης για ιδιώτη περιγράφεται σημαντικά αυξημένη συγκριτικά με αυτή που σήμερα πληρώνεται στα ΚΤΕΛ, καθώς το μέγιστο μοναδιαίο κόστος εκτέλεσης συγκοινωνιακού έργου ανέρχεται σε 2,13 ευρώ ανά οχηματοχιλιόμετρο, τη στιγμή που στην υφιστάμενη σύμβαση ορίζεται σε 1,41 ευρώ ανά οχηματοχιλιόμετρο!

Σύμφωνα με τις προδιαγραφές, τα λεωφορεία των υποψήφιων αναδόχων θα πρέπει να είναι έως 5 ετών (έτος κατασκευής 2018 και μετά) στην αρχή της σύμβασης, τα οποία θα είναι αποκλειστικά αστικού τύπου χαμηλού δαπέδου, ντιζελοκίνητα κατηγορίας EURO VΙ.

Οι ανάδοχοι επίσης θα πρέπει με δική τους ευθύνη και δαπάνη να εγκαταστήσουν εξοπλισμό Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου (ΑΣΣΚ) και τηλεματικής προκειμένου αφενός να πιστοποιείται η εκτέλεση του προγραμματισμένου έργου (γραμμές, αριθμός δρομολογίων, τήρηση αναλυτικού προγράμματος δρομολογίων, τήρηση εγκεκριμένων διαδρομών κ.λπ.) και αφετέρου να διασφαλίζεται η ορθή ενημέρωση του επιβατικού κοινού μέσω των συστημάτων πληροφόρησης επιβατών ΟΑΣΑ πραγματικού χρόνου (ενδεικτικά, site και εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα OASA Telematics, έξυπνες στάσεις, οθόνες επιβατών και ηχητική αναγγελία εντός οχήματος).

Να θυμίσουμε, τέλος, ότι η σημερινή σύμβαση με τα ΚΤΕΛ λήγει τον προσεχή Οκτώβριο, αφού πέρασε διά πυρός και σιδήρου από το Ελεγκτικό Συνέδριο η παράταση κατά ένα έτος της αρχικής διετούς σύμβασης, που συνάφθηκε με την πεπατημένη της απευθείας ανάθεσης με τη δικαιολογία της Covid-19.

πηγή: https://www.avgi.gr/Νίκος Μορφονιός