Εξορθολογισμός στο Δημόσιο με λιγότερη γραφειοκρατία

Σε εργασιακά θέματα των δημοσίων υπαλλήλων και στην καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών από τις δημόσιες υπηρεσίες θα δώσει έμφαση το υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης, θέτοντας στόχους για «ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις» ώστε «το τέλος του 2017 να βρει το Δημόσιο με ένα διαφορετικό προφίλ», όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν ανώτατοι παράγοντες του υπουργείου.

Ταυτόχρονα, όμως, βασική κατεύθυνση θα αποτελέσει η μείωση του κόστους του Δημοσίου, με το υπουργείο να αποσαφηνίζει ότι οι όποιες περικοπές θα προκύψουν από τη μείωση λειτουργικών δαπανών και την αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας.

Ο εξορθολογισμός είναι η λέξη-κλειδί για το υπουργείο και αναφέρεται όχι μόνο σε ζητήματα στελέχωσης των υπηρεσιών, αλλά και στον τρόπο που οργανώνονται οι δημόσιες δομές.

Ηδη έχει σταλεί εγκύκλιος προς τα υπόλοιπα υπουργεία, που θέτει καταληκτική προθεσμία για την επαναξιολόγηση των δομών τους και την αποστολή των νέων οργανογραμμάτων τους τη 15η Φεβρουαρίου.

Γενική επιδίωξη είναι το «συμμάζεμα» των υπηρεσιών, σε μια λογική αντιμετώπισης παθογενειών του παρελθόντος (π.χ. συγχωνεύσεις διευθύνσεων με έναν μόνο ή και κανέναν υπάλληλο).

Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι θα απορριφθούν αυξητικές τάσεις, με πρόβλεψη για νέες οργανικές θέσεις όπου είναι απαραίτητο (χαρακτηριστικότερο παράδειγμα είναι το «νεότερο» υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής).

Τα οργανογράμματα έχουν κομβικό ρόλο στην κάλυψη των αναγκών σε προσωπικό. Θα συνδυαστούν όχι μόνο με τη συμμετοχή των φορέων στο νέο σύστημα κινητικότητας, αλλά και με τον σχεδιασμό των προσλήψεων.

Συνοπτικά, όποιος φορέας δεν επαναξιολογήσει και ψηφιοποιήσει το οργανόγραμμά του, δεν θα παίρνει προσωπικό.

Με αυτή τη διαδικασία θα διαμορφωθούν τα περιγράμματα θέσεων εργασίας των υπαλλήλων και θα καταγραφούν ανάγκες και τυχόν πλεονάσματα σε προσωπικό.

Από εκεί και πέρα, ξεκινούν δυο διαφορετικές διαδικασίες: η επιλογή γενικών διευθυντών και το νέο σύστημα μετατάξεων.

Το «εναρκτήριο λάκτισμα» για την κινητικότητα θα δοθεί στις 15 Απριλίου, οπότε οι ενδιαφερόμενες υπηρεσίες θα καταθέσουν τα αιτήματά τους για υποδοχή υπαλλήλων.

Στον κύκλο αυτό, το χρονοδιάγραμμα θέλει τις προς κάλυψη θέσεις να δημοσιευθούν την 1η Ιουνίου, την υποβολή αιτήσεων για μετατάξεις από πλευράς υπαλλήλων μεταξύ 1-15 Ιουνίου, την αξιολόγηση των αιτημάτων τους μεταξύ 15 Ιουνίου και 31 Ιουλίου και την υλοποίηση των μετατάξεων μεταξύ 1ης Αυγούστου και 15 Σεπτεμβρίου.

Μέσω της κινητικότητας θα επιδιωχθεί μια πρώτη αντιμετώπιση προβλημάτων υποστελέχωσης, μέσω της ανακατανομής του προσωπικού. Το υπουργείο, μελετώντας αιτήματα που έχουν καταθέσει υπάλληλοι, διαπιστώνει μια τάση αποκέντρωσης: θέλοντας να «ελαφρύνει» το κόστος της καθημερινής διαβίωσης, ένα σημαντικό τμήμα υπαλλήλων θέλει να επιστρέψει στον τόπο καταγωγής του.

Νέες προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, με το βάρος να πέφτει σε κρίσιμους κοινωνικούς τομείς (όπως Υγεία, Παιδεία), θα διεξαχθούν εντός του 2017, στη βάση της αναλογίας 1:4 (1 πρόσληψη για κάθε 4 αποχωρήσεις). Σύμφωνα με τα στοιχεία του Μητρώου Μισθοδοτούμενων Υπαλλήλων, στο 11μηνο του 2016 (Ιανουάριος-Νοέμβριος) αποχώρησαν περίπου 9.500 υπάλληλοι.

Εκτιμάται, έτσι, ότι οι νέες προσλήψεις μονίμων υπαλλήλων θα είναι τουλάχιστον 2.500. Εξαιρούνται των περιορισμών όσες προσλήψεις προκύπτουν από αμετάκλητες δικαστικές αποφάσεις (απομένει ένα μικρό τμήμα τέτοιων περιπτώσεων αδικιών να αποκατασταθεί).

Πηγές από το υπουργείο αναφέρουν ότι επίκειται να συμφωνηθεί με τους δανειστές η πρόβλεψη για πρόσθετες προσλήψεις, όπου διαπιστωθούν ειδικές ανάγκες (ως παράδειγμα αναφέρουν ξανά την Υγεία).

Ολα αυτά σε ένα πλαίσιο στενότητας, με τον δημόσιο τομέα να βρίσκεται υπό τη δαμόκλειο σπάθη του «κόφτη»…

Ο σκληρός αντίπαλος

Το επιχείρημα που προβάλλεται από το αρμόδιο για το Δημόσιο υπουργείο είναι ότι όποια μνημονιακή πρόβλεψη για περικοπές «δεν διευκρινίζει από πού θα προκύψουν».

Ετσι, «ακόμη και εάν λειτουργήσει ο “κόφτης”, θα έχει να κάνει μόνο με το λειτουργικό κόστος του Δημοσίου».

Η πάταξη της γραφειοκρατίας είναι, λοιπόν, το μεγάλο και άμεσο στοίχημα που θέλει να κερδίσει το υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης.

Με διάταξη στον νόμο για την κινητικότητα καθίσταται υποχρεωτική η ηλεκτρονική διακίνηση κάθε είδους εγγράφων, για το σύνολο των υπουργείων, αρχής γενομένης από 1ης Ιουλίου (με δυνατότητα παράτασης της υποχρέωσης, σε «εξαιρετικές και ειδικά αιτιολογημένες περιπτώσεις», για την 1η Ιανουαρίου 2018).

Η εξοικονόμηση από αυτήν τη μεταρρύθμιση υπολογίζεται στα 400 εκατ. ευρώ ετησίως.

Ενσωματώνεται, εν προκειμένω, η λογική για «φιλικότερο και φθηνότερο για τον πολίτη-φορολογούμενο Δημόσιο».

Ταυτόχρονα, η διάταξη ορίζει ότι κάθε δημόσιος φορέας θα πρέπει να μεριμνήσει για την απόκτηση προηγμένης ψηφιακής υπογραφής από την Αρχή Πιστοποίησης Ελληνικού Δημοσίου (ΑΠΕΔ) και τη λειτουργία Συστήματος Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Εγγράφων (ΣΗΔΕ), από το οποίο θα περνάνε όλα τα έγγραφα και θα αρχειοθετούνται με χρήση προηγμένης ψηφιακής υπογραφής και χρονοσφραγίδας, εξοικονομώντας έτσι πολύτιμες εργατοώρες, μεταξύ άλλων.

Η ψηφιακή αναβάθμιση του Δημοσίου θα επιδιωχθεί να επεκταθεί.

Ανάμεσα σε άλλα, το υπουργείο έχει στα σχέδιά του την αναβάθμιση των ΚΕΠ και τη διεύρυνση των παρεχόμενων υπηρεσιών του.

Ακόμη, σε συναρμοδιότητα με το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, θα σχεδιαστεί η εφαρμογή οριζόντιων ψηφιακών συστημάτων για την αναβάθμιση των υπηρεσιών με τις οποίες συναλλάσσονται οι πολίτες.

Για την κάλυψη των δαπανών αγοράς συστημάτων θα αξιοποιηθούν πόροι από ευρωπαϊκά προγράμματα.

Προθέσεις για πάταξη της γραφειοκρατίας λίγο-πολύ έχουν εκφράσει επανειλημμένα οι εκάστοτε κυβερνήσεις, χωρίς όμως αποτέλεσμα.

Εχει υπολογιστεί ότι η γραφειοκρατία κοστίζει περί τα 14-16 δισ. ευρώ ετησίως (χώρια η διαφθορά).

Το ποσό αυτό φέρεται να ισοδυναμεί με περίπου το 7% του ΑΕΠ, ενώ ο σχετικός μέσος ευρωπαϊκός όρος είναι 3,5%.

ΠΗΓΗ: efsyn.gr