Χανιά: Αντιδράσεις από εκπαιδευτικούς για τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας για την μετατροπή σχολικών μονάδων σε πρότυπα ή πειραματικά και τις πιέσεις που ασκούνται σε διευθυντές για να προβούν στη σχετική αίτηση, θα πραγματοποιήσουν εκπαιδευτικοί στα Χανιά την προσεχή Δευτέρα.

Η κινητοποίηση θα πραγματοποιηθεί από κοινού από τον Σύλλογο Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Χανίων και την ΕΛΜΕ, τη Δευτέρα 29 Μαρτίου στις 11.30, στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης Χανίων.

Οι εκπαιδευτικοί αντιδρούν στην Υπουργική Απόφαση και την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος των σχολικών μονάδων για χαρακτηρισμό τους ως Πρότυπα και Πειραματικά, η οποία εκδόθηκε στις αρχές του μήνα.

Οι εκπαιδευτικοί υποστηρίζουν ότι η μετατροπή σχολικών μονάδων σε Πρότυπα και Πειραματικά θα φέρει μια σειρά αρνητικών αλλαγών σε εκπαιδευτικούς και μαθητές, καθώς όπως τονίζουν «οδηγεί στην κατηγοριοποίηση των σχολείων, των μαθητών και των εκπαιδευτικών ενώ οδηγεί σε σχολεία και μαθητές πολλών ταχυτήτων».

Τέλος, ο ΣΕΠΕ Χανίων καταγγέλλει τις μεθοδεύσεις των βουλευτών της ΝΔ για την επιβολή ενός μοντέλου σχολικής μονάδας το οποίο ο κλάδος δεν αποδέχεται ενώ υποστηρίζει ότι «υπήρξαν παρεμβάσεις και απειλές από τo βουλευτή της ΝΔ Βασίλη Διγαλάκη και τη Γενική Γραμματέα του Υπουργείου Παιδείας Αναστασία Γκίκα προς τους εκπαιδευτικούς των σχολείων και τη διοίκηση αυτών».

Αναλυτικά η ανακοίνωση του ΣΕΠΕ Χανίων:

«Με έκπληξη μάθαμε από δημοσιεύματα στον τοπικό τύπο ότι για την υποβολή δηλώσεων μετατροπής των σχολικών μονάδων σε Πρότυπα ή Πειραματικά υπήρξαν παρεμβάσεις και απειλές από τo βουλευτή της ΝΔ Βασίλη Διγαλάκη και τη Γενική Γραμματέα του Υπουργείου Παιδείας Αναστασία Γκίκα προς τους εκπαιδευτικούς των σχολείων και τη διοίκηση αυτών.

Με το Ν.4692/2020, την έκδοση της Υπουργικής Απόφασης και την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος των σχολικών μονάδων για χαρακτηρισμό τους ως Πρότυπα και Πειραματικά (1/3/2021) η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ ξεδιπλώνει μια υπόγεια στρατηγική ενάντια στο δυναμικό μέτωπο των εκπαιδευτικών.

Εκτιμώντας πως θα καταφέρει να «ξεγελάσει» την εκπαιδευτική κοινότητα και να την οδηγήσει, με πρόσχημα ότι δεν επιλέγει φαινομενικά τη σύγκρουση, στους σχεδιασμούς της διάλυσης της δημόσιας εκπαίδευσης. Η μετατροπή των σχολείων σε πρότυπα και πειραματικά, παρά τις όποιες ιδεολογικές διαφωνίες ως προς το θεσμό των Προτύπων ή τη συμφωνία μας ως προς τον θεσμό των πειραματικών αλλά με διαφορετική βέβαια λειτουργία, φυσιογνωμία και σκοπό, θα επιφέρει σοβαρές συνέπειες στα σχολεία, στους μαθητές-οικογένειες της περιοχής αλλά και στους εκπαιδευτικούς.

Σε καμία εγκύκλιο του υπουργείου δεν αναφέρονταν οι αρνητικές συνέπειες σε όσες σχολικές μονάδες μετατραπούν σε Πρότυπα και Πειραματικά. Ουσιαστικά θα υπάρξουν οι εξής αρνητικές ανακατατάξεις:

  1. Δεν είπαν στους εκπαιδευτικούς ότι όλοι οι εκπαιδευτικοί της σχολικής μονάδας θα χάσουν την οργανική τους θέση (άρθρο 19 παρ. 15 του Ν.4692/2021).
  2. Δεν είπαν ότι οι εκπαιδευτικοί που θα βρεθούν σε αυτές τις σχολικές μονάδες οφείλουν να δεχτούν την ατομική αξιολόγησή τους και την επιχειρούμενη εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση της σχολικής μονάδας όπως αναφέρεται στο άρθρο 20 παρ. 3Α του Ν. 4692/202: «αξιολογούνται οι εκπαιδευτικοί στην παιδαγωγική τους επάρκεια, όπως προκύπτει ιδίως από το βαθμό συμμετοχής τους στις δράσεις εσωτερικής αξιολόγησης του σχολείου…».
  3. Δεν είπαν ότι ο ρόλος του συντονιστή εκπαιδευτικού έργου μεταλλάσεται σε αξιολογητή αφού αυτός είναι που θα διενεργεί την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών (άρθρο 20 παρ. 3β του Ν. 4692/2020).
  4. Δεν είπαν στους γονείς ότι η επιλογή των μαθητών δε θα γίνεται σύμφωνα με τη διεύθυνση κατοικίας αλλά με κλήρωση. Κατά συνέπεια στα σχολεία αυτά καταργούνται τα γεωγραφικά όρια της περιοχής τους χάνοντας την χωροθέτησή τους ως προς το μαθητικό δυναμικό του κάθε σχολείου.
  5. Δεν είπαν ότι οι μαθητές, της γειτονίας ή του χωριού, πιθανότατα να αναγκαστούν να πάνε ακόμα και στο διπλανό χωρίο αφού θα γίνεται ανακατανομή των μαθητών στις όμορες σχολικές μονάδες με τις όποιες συνέπειες στην εκπαιδευτική διαδικασία αλλά και στον οικογενειακό προγραμματισμό.

Το νέο πλαίσιο λειτουργίας των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων οδηγεί στην ακόμα μεγαλύτερη διαφοροποίηση στην εκπαίδευση. Οδηγεί στην κατηγοριοποίηση των σχολείων, των μαθητών και των εκπαιδευτικών. Οδηγεί σε σχολεία και μαθητές πολλών ταχυτήτων σε βάρος πάντα των μορφωτικών δυνατοτήτων των λαϊκών οικογενειών. «Αριστεία» για τους λίγους, υποβάθμιση για τους πολλούς.

Ο ΣΕΠΕ Χανίων καταγγέλλει τις μεθοδεύσεις των βουλευτών της ΝΔ για την επιβολή ενός μοντέλου σχολικής μονάδας το οποίο ο κλάδος δεν αποδέχεται. Δε συναινούμε στα σχέδια της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ – ακριβώς γιατί βρίσκονται στον αντίποδα μιας αντίληψης για ενιαία δημόσια δωρεάν εκπαίδευση που θα εκφράζεται και στις σχολικές δομές- και καλούμε τους συναδέλφους και τις συναδέλφισσες να μην εμπλακούν ούτε να αποδεχτούν τα σχέδια της κυβέρνησης που εκτός της διάσπασης θα επιφέρουν αρνητικές συνέπειες σε σχολικές μονάδες, μαθητές και εκπαιδευτικούς.

Για όλα τα παραπάνω το ΔΣ προχωρά σε κινητοποίηση από κοινού με την ΕΛΜΕ Χανίων στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης Χανίων τη Δευτέρα 29 Μάρτη στις 11.30 πμ, έχοντας λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα προστασίας».

ΠΗΓΗ