Το αόρατο χέρι της αγοράς κουλάθηκε – Κρατικοποιούνται οι σιδηρόδρομοι στη Βόρεια Αγγλία

Δεν  είναι η πρώτη φορά που κρατικοποιούνται τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου στη Βρετανία, αποδεικνύοντας πόσο έωλοι είναι οι ισχυρισμοί για την   αποτελεσματικότητα” του ιδιωτικού τομέα έναντι του “δυσκίνητου” κράτους. Αυτή τη φορά, σειρά παίρνει η Βόρεια Αγγλία, όπου από την 1η Μαρτίου ο έλεγχος των τραίνων περνάει από την εταιρεία Arriva Rail North – που θεωρητικά θα είχε τη διαχείριση του δικτύου ως το 2025-  στην κυβέρνηση.
Η απόφαση δεν υλοποιείται από κάποια “αριστερή” κυβέρνηση, αλλά από τη συντηρητική κυβέρνηση Τζόνσον, με τον υπουργό μεταφορών Γκραντ Σαπς να δηλώνει πως “οι επιβάτες έχασαν την εμπιστοσύνη τους στο σιδηροδρομικό δίκτυο του βορρά”.
Προφανώς, η κρατικοποίηση αυτή δεν ξεφεύγει από τα πλαίσια της καπιταλιστικής διαχείρισης, αλλά αποτελεί μια αναγκαστική επιλογή, μπροστά στην αγανάκτηση των επιβατών για τις χαμηλού επιπέδου υπηρεσίες της ιδιωτικής επιχείρησης. Η εταιρεία από την πλευρά της δήλωσε πως “κατανοεί την κυβερνητική απόφαση”, απέδωσε ωστόσο τα προβλήματα κυρίως σε “εξωτερικούς παράγοντες”, όπως οι σιδηροδρομικές υποδομές.
Οι επιβάτες ζουν μια Οδύσσεια για να μετακινηθούν, ιδιαίτερα μετά την εισαγωγή του νέου προγράμματος δρομολογίων το Μάη του 2018, με τα προβλήματα αναξιοπιστίας και καθυστερήσεων να σωρεύονται μήνα το μήνα. Με βάση τα στοιχεία της Υπηρεσίας Οδών και Σιδηροδρόμων, μόλις 56% των τραίνων έφταναν στην ώρα τους στη Βόρεια Αγγλία το 2019, σε σύγκριση με τον εθνικό μέσο όρο, που ανέρχεται στο – επίσης όχι ικανοποιητικό – 65%. Αποθαρρυντικά είναι και τα στοιχεία για τις πρώτες εβδομάδες του Γενάρη, όπου 1 στα 14 δρομολόγια ακυρώθηκαν.
Τα προβλήματα υποδομών που επικαλείται η εταιρεία είναι φυσικά υπαρκτά, και αφορούν και τις κρατικές εταιρείες σιδηροδρόμων, που επίσης μένουν πίσω από τις ανάγκες των επιβατών. Καταδεικνύεται με αυτό τον τρόπο βέβαια τόσο η ολιγωρία του αστικού κράτους απέναντι σε επενδύσεις σε έργα μη άμεσης κερδοφορίας, αφετέρου και η απροθυμία των ιδιωτών να ανακατευτούν στο συγκεκριμένο κομμάτι, προτιμώντας την επένδυση σε τομείς που αποφέρουν πιο εύκολο κέρδος.
Η νέα κρατική εταιρεία που θα αναλάβει τα τραίνα του βορρά, η OLR, που υπάγεται στο υπουργείο Μεταφορών της Βρετανίας, έχει ήδη υπό τον έλεγχό της από το Μάη του 2018 τους σιδηροδρόμους της Ανατολικής Ακτής της Βρετανίας, θεωρητικά μόνο για 2 χρόνια.
Π Οι επιβάτες υποδέχτηκαν με ανακούφιση την είδηση, ελπίζοντας σε βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών. Ο υπουργός μεταφορών προειδοποιεί πως δε θα υπάρξουν άμεσα δραματικές αλλαγές στην ποιότητα των σιδηροδρόμων, καθώς μεταξύ άλλων απαιτείται αντικατάσταση των απαρχαιωμένων τραίνων και η εισαγωγή νέας τεχνολογίας για την αποφυγή του συνωστισμού στους συρμούς.Στόχος του υπουργείου είναι η επέκταση των αποβαθρών σε 30 σταθμούς του βόρειου δικτύου για την εισαγωγή μεγαλύτερων συρμών.
Οι δήμαρχοι του Μάνστσεστερ και του Λίβερπουλ χαιρέτισαν την κίνηση ως “νίκη” για τους επιβάτες, καλώντας σε κοινή τους ανακοίνωση την κυβέρνηση “να δεσμευτεί για επενδύσεις στην τόσο αναγκαία σιδηροδρομική υποδομή και να εργαστεί με τους τοπικούς ηγέτες στο βορρά, για να παρέχει το όραμα και τη χρηματοδότηση που χρειάζεται για να χτιστεί το σύγχρονο μεταφορικό δίκτυο που αξίζει η περιοχή μας.”
Από την πλευρά τους, συνδικαλιστές στο χώρο των μεταφορών επιδοκιμάζουν την απόφαση, αλλά επισημαίνουν πως τα δομικά προβλήματα των σιδηροδρόμων, όπως οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις νέων συρμών και ακυρώσεις δημόσιων επενδύσεων για την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου, όπως και η έλλειψη οδηγών δεν πρόκειται να λυθούν σε μία νύχτα.
Εδώ το σχετικό άρθρο του bbc.com
αναδημοσίευση  από: Το στέκι της έλξης